Utvendig rengjøring radiator/kondenser på C5

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Utvendig rengjøring radiator/kondenser på C5

Legg inn av C5_2000 » ons feb 15, 2017 18:51

Jeg hadde av fremre del av fronten for å montere noe dill og kikket opp på kondenseren og radiatoren når jeg lå under bilen .
Det så da slik ut :(
01.Før rengjøring.gif
Når jeg kjente på radiatoren (bakerste kjøler ) med fingrene så var den helt lodden av skit og det var tydeligvis behov for vårrengjøring :mrgreen:

Løsnet først på disse skruene under
02.løsnet skruer.gif
Koblet av kabel til MAF sensor og inlet air sensor samt løsnet slangeklemme rundt innsugspjeldet
04.Koblet fra IAT og MAF sensor.gif
Tok da bort hele filterinntaket og da så det slik ut
05. Innløp fjerent.gif
Fjernet to skruer på hver side av plastdeksel over radioator/kondensertopp
06.løsnet 2 skruer på hver side av deksel.gif
Da ble det seende slik ut
07.deksel over radiator fjernet.gif
Plastsjakten foran som styrer luften mot radiator/kondenser er fremdeles festet med to plastfester av denne typen
03a.plastfeste.gif
Jeg presset plastsjakten frem og da så det slik ut før rengjøringen .
08. skit fø rengjøring.gif
Dette plukket jeg av med fingrene
09.håndplukket skit.gif
Sist redigert av C5_2000 den ons feb 15, 2017 23:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Utvendig rengjøring radiator/kondenser på C5

Legg inn av C5_2000 » ons feb 15, 2017 19:07

Jeg hadde anskaffet meg et 12mm kobberrør som jeg klemte flatt i en ende og borret 3 hull i .
10a.12mm rør med 3 hull i.gif
Dette røret monterte jeg på litt hageslange og et lufthåndtak slik at jeg kunne styre luft fra kompressoren .
10b.12mm rør med 3 hull med lufthåndtak.gif
Blåste da lufte inn fra baksiden av radiator og frem og fra bakside kondenser og frem over hele flaten til kondenser/radiator for å blåse ut all skiten .

Overflatene til kondenser og radiator er skjøre og lette å skade/ødelegge .
Man bør derfor ikke ha for stort lufttrykk og IKKE stikke skarpe gjenstander i flatene da de ødelegges fort.

Skiten var godt sammenfiltret i kjølekanalene til kondenser og radiatoren og kom ikke ut bare vha luft.
Monterte derfor dobbelsidig tape på et lite flatt kostesaft som jeg strøk over fremsiden til kondenser og på radiatoren .
Dette siste gjorde at jeg fikk løsnet skiten i kjølekanalene og deretter blåst dette ut vha kuftrøret
11.kosteskaft med dobbelsidig tape.gif
Her jeg ferdig med å rengjøre og det ser nå bra ut på fremsiden til kondenser og på fremsiden av radiator
12.radiator og kondenser etter rengjøring.gif
Det flyr litt støv og skitt rundt i motorrommet under overnevnte seanse så med med litt luftblåsing i resten av motorrommet tilslutt og et strøk med Owatrol Polytrol på plastikken ble det ganske pent igjen :mrgreen:
Vedlegg
13. Alt remontert og rengjort.gif

Svar