383 stroker og 750 edelbrock

* Ingen Corvette i 1983

383 stroker og 750 edelbrock

Innlegg kjeholm » Søn Mai 22, 2011 13:31

He , har byttet til 383 stroker motor med Edelbrock 750 cfm MSD AL 6 tenning , har en del nykking ved rolig kjøring som jeg ikke får bedre, har justert tenning og gasser etter anbefalinger fra Edelbrock men blir ikke kvitt dette , er utrolig irriterende ved by kjøring og crusing dette , er det noen råd og tips der ute ?

kjeholm
kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
 
Innlegg: 213
Registrert: Søn Jan 16, 2011 11:33
Bosted: Bømlo

Re: 383 stroker og 750 edelbrock

Innlegg arneoe » Søn Mai 22, 2011 22:13

Tja.....vanskelig å si sånn på sparket Kjell. Du kan jo prøve 600-forgasseren først... den gikk jo greit på 350 du skrudde sammen. Det er ingen justering på forgasseren (primærhullene) bortsett fra tomgang. Forgasseren skal jo gå OK rett fra esken uten endringer for de fleste motorer. Det å bytte dyser er ofte ikke lett, men kan jo se på fargen tennpluggene .... da får du ofte et inntrykk hvor landet ligger. Jeg er alltid skeptisk til MSD-boksen når du har en slik diagnose. Har du en vanlig HEI som du kan prøve?

Arne
Brukerens avatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
 
Innlegg: 2064
Registrert: Tor Jun 12, 2008 11:55
Bosted: Hokksund

Re: 383 stroker og 750 edelbrock

Innlegg kjeholm » Man Mai 23, 2011 17:25

Ja tenkte å prøve 600 `en først , går veldig fint 350 `en med den , har snakket med han jeg kjøpte 750 `en og han sier den har fra hverandre pga rusk og da kan det hende at alt ikke er ute samt at det er noe feilskrudd ?? , men Arne har du dårlig erfaring med MSD , jeg har ikke noe vett på dette men er mye brukt ser jeg :D

Kjell
kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
 
Innlegg: 213
Registrert: Søn Jan 16, 2011 11:33
Bosted: Bømlo

Re: 383 stroker og 750 edelbrock

Innlegg iTron454 » Tir Mai 24, 2011 02:21

Jeg har opplevd ujevn gange under ca 1500 omdreininger ett par ganger. Begge gangene kom det av overslag i pluggledning. Når turtall passerte ca 1500 så gikk det klokkerent men nykket på lavere turtall. Verdt å sjekke.
Money can't buy happiness - but somehow it's more comforting to cry in a CORVETTE than in a Kia..
http://www.my73corvette.com
Brukerens avatar
iTron454
Corvette-Lover
Corvette-Lover
 
Innlegg: 108
Registrert: Ons Apr 07, 2010 20:25
Bosted: Vestfold, Åsgårdstrand

Re: 383 stroker og 750 edelbrock

Innlegg arneoe » Tir Mai 24, 2011 07:14

... men Arne har du dårlig erfaring med MSD , jeg har ikke noe vett på dette men er mye brukt ser jeg ...

Nei jeg har aldri brukt en 6AL på noen av mine biler Kjell, så jeg kan vel ikke vise til noe selvopplevd..... men det kommer! ... jeg har litt plass mer plass på "kjekt-å-ha-hylla" mi :lol: ... og jeg legger stadig inn bud på E-Bay. Jeg kjenner bare til de tekniske prinsippene rundt slike tenningssystem. Grunnen til min skepsis er at spenningen er svært høy på lavt turtall, hvor den resulterende induktansen i coilen ikke gir stort spenningstap. Som påpekt av iTron454 kan dette lett gi overslag/krypstrømmer inne i fordelerlokk og/eller rundt/langs tenningskabler. Dette kan da oppleves som fusking på lavt turtall. Dersom det er alvorlige overslag høres dette ut som en tikking. Utvendig overslag kan ofte sees ved å titte ned i motorrommet en mørk kveld. Overslag inne i fordelerlokk kan i mange tilfeller sees ved at det er blitt avsatt tydelige strømbaner eller sprikker innvendig. ..... men alt dette kjenner du vel sikkert til selv Kjell :D .

Arne
Brukerens avatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
 
Innlegg: 2064
Registrert: Tor Jun 12, 2008 11:55
Bosted: Hokksund

Re: 383 stroker og 750 edelbrock

Innlegg kjeholm » Tir Mai 24, 2011 18:21

Hmm , ja dette må sjekkes , kan tyde på at noe sånt skjer , mulig jeg også hører litt tikking , takk for tips , her er det dags for studering atter en gang :D :D

Er på Norshipping nå i noen dager så det får bli til helgen.

Kjell
kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
 
Innlegg: 213
Registrert: Søn Jan 16, 2011 11:33
Bosted: Bømlo

Re: 383 stroker og 750 edelbrock

Innlegg 68vette » Lør Jul 23, 2011 00:10

Vanlig "feil" ved ujevn gange på lavt turtall er for lite fortenning. Og dette kan skyldes at vacum klokka på fordeleren din ikke virker som den skal eller ikke får det vacumet den skal. Hvor jevnt en motor vil gå på tomgang kommer også ann på hvor mye kam du har i motoren.
Desto mere kam du har desto mer tendens vil du få til ujevn gange på lavt turtall.

Edelbrock 750 må vel være en av de letteste forgasserene å dyse om primærsiden på. Dette fordi det er kun en skrue du behøver å skru ut for å komme til for å skifte nål eller fjær. For å skifte "jet" så må du skru av toppen på forgasseren. Litt mer jobb men langt i fra noen stor eller komplisert jobb.
Når det gjelder justering så vil jeg sterkt annbefale en oxygen sensor, hvis du ikke er ekstremt dreven i å justere forgasser da.

Det letteste for deg er vel å prøve å finne ut om det er forgasser eller tenning som er problemet. Så å låne en HEI fordeler, som foreslått, kan være en god ide.
Brukerens avatar
68vette
Corvette-Lover
Corvette-Lover
 
Innlegg: 100
Registrert: Tor Jan 01, 1970 02:00


Gå til C3 1968 - 1982

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester