Corvette Club Norway

CCN skal være en klubb for eiere av Corvette av alle årganger og andre med interesse for Corvette
Til CCNs hovedside
Dato/klokkeslett: Man Des 22, 2014 10:04

Tidssone UTC [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man Feb 28, 2011 09:33 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Registrert: Tor Jun 17, 2010 13:40
Innlegg: 769
Bosted: Asker
Ser på forumet i et par sammenhenger henvisninger til løftebukk type MR30.
Dette er en type som flere har investert i , som forhandles av Tireline på Skui + en annen forhandler i Oslo. Fra hva som er på markedet virker dette å være ok, både størrelses og prismessig.
Som relativt ny Corvette mann med stiv rygg ser jeg at det praktiske rundt det å skru på bilen hadde blitt mye lettere med en lift.
Har en vanlig dobbel garasje og planlegger altså å sette inn en lift nå i våres
Dette er kanskje aktuellt for flere så jeg tenkte å få noen tips og erfaringer på forumet.
Pinnen/Trond og Geir er et par jeg har registrert med lift...

Så noen spørsmål til de som innehar slikt utstyr :
- Strøm ,
16 A kurs ?
- Trykkluft,
kreves , men hva slags kompressor bør man benytte?
- Håndtering
Er MR30 enkel å håndtere, opp / ned , i lås , utav lås
- Sikkerhet
Virker liften sikker og trygg , både opp/ned , men ikke minst i lås.??
- Annet

Andre forhold å være klar over ??

_________________
Rune


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Man Feb 28, 2011 21:31 
Avlogget
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Brukerens avatar

Registrert: Tor Feb 04, 2010 22:12
Innlegg: 89
Bosted: Farsund Vest agder.
Ikke helt det du spør om da men. jeg har en to søyler løftebukk, som jeg er veldi fornøyd med. Og jeg bruker den MYE. Har også hatt oppe vetta mi flere ganger der. Synes det er et stort pluss og ha så lite som mulig iveien under bilen når jeg skrur. Derfor det ble to søyler på meg. Bukken kommer fra samme leverandør som den du lurer på. Vet flere som har byttet ut sin sakseløfter med en som min, da denne går akkurat inn i en litt høy garasje. Da får man hvertfall bilen opp slik man kan sitte greit under den og jobbe.

Den bukken du ser på har jeg såvidt vært bort,i og mener og huske at den kan brukes på 16 amp 220v 3 fase strøm eller vanlig 220 volt. er altså valgfritt. Kompressoren Trenger ikke være så store greiene forsto jeg. Så ganske solid og stødig ut, og er nok godkjent til den vekten den er beregnet for.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tir Mar 01, 2011 19:36 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Registrert: Tir Feb 05, 2008 18:45
Innlegg: 2638
Bosted: Lillestrøm
Hei, Rune.
Prøve og svare ut dine spørsmål.
Strøm tilførsel, 16 amp.
Luftkompressor,
Har en liten kompressor, kun brukbar til og pompe sykkeldekk,
og bruke blåsepistol (en gammel tannlege kompressor)
[url]Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114404.jpg

Men luft er du avhengig av.
Når bukken står i lås, i ønsket høyde, så kan strøm og luft kobbles i fra.
Når du ønsker og heve,eller senke,
så er det luft som frigjør sikkerhets låsene, via 2 små luftsylindere.
Det skal alderi arbeides under bukken når den ikke er i lås .

Egent styre panel, for heve senke og låse.
[url]Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114403.jpg

_________________
Pinnen


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tir Mar 01, 2011 19:42 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Registrert: Tir Feb 05, 2008 18:45
Innlegg: 2638
Bosted: Lillestrøm
Jeg pesonelig syntes oppstigningen fra gulv til bukk var litt brå.
Så lagde noe under lag , for og få en slakkere oppstigning.
Her bilde av to forskjellige muligheter.
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114399.jpg
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114400.jpg
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114401.jpg
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114402.jpg

_________________
Pinnen


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tir Mar 01, 2011 19:51 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Registrert: Tir Feb 05, 2008 18:45
Innlegg: 2638
Bosted: Lillestrøm
Bukken må også monteres fast i gulvet.
Kan borres fast, med betongbolter.
Eller som meg, limte den med sikafleks. (varmekabler i gulvet :wink: )
[url]Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114405.jpg

Har også knekt en dørkeplate i aluminium,
enklere og forflytte seg, med rulle brette.
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114397.jpg
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46215/114398.jpg

Håper det var en grei opplysning.
Er det noe mer så spørr i vei :wink:

_________________
Pinnen


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tir Mar 01, 2011 22:12 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Registrert: Tor Jun 17, 2010 13:40
Innlegg: 769
Bosted: Asker
Trond ! Dette er jo strålende bilde dokumentasjon på hvordan du bruker lift i praksis.
Oppkjørings "ramper" kan nok være lurt å få på plass. Ellers likte jeg arbeisdsplaten du har lagt under. Det jeg liker med denne type lift er at det er tilgang både midt under bilen, og rundt hvert hjul. Da er man vel dekket for de fleste arbeidsoperasjoner selvom lifthøyde er max 1,0 m
Har en middels stor Biltema kompressor som nok skal gjøre nytten. Skal få lagt ut en egen 16A kurs til strøm.

Men det blir opplyst hos Tireline at bukken kan stå løst og at man også kan flytte den med tilbehør som "hjulsett" , men jeg ser i monteringsanvisning som ligger tilgjegelig på nett at den skal monteres fast. Så her er det litt splitt i opplysninger. Det kunne jo vært praktisk å komprimere plassen i garasjen når bukken ikke brukes.

Spørsmål :
Opplever du liften som stødig og stabil i bruk ? Og virker sikkerhetsmekanismer "sikre" ?

_________________
Rune


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tir Mar 01, 2011 23:19 
Avlogget
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Brukerens avatar

Registrert: Tor Jan 01, 1970 01:00
Innlegg: 448
Hvorfor ikke felle den ned i gulvet slik at gulvet blir flatt når den ikke er i bruk ?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons Mar 02, 2011 08:29 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Registrert: Tor Jan 01, 1970 01:00
Innlegg: 589
Bosted: Stokke
Enig med storbonden i at en tosøyler er helt topp. Det som evt. setter begrensning der er takhøyde. Hvis takhøyden er tilstrekkelig vil du ha ca. 1,9m ståhøyde under bilen. Du trenger kun enfase 230V, 16A kurs. Ikke noe luft, hydraulikk pumpe og tank er innebygget. Jeg vil anbefale et støttebein foran og bak hvis du skal "rive og røske". Den er sikker nok, men kan virke litt skummelt når bilen bevger seg. Bukken er ikke i veien for noe, og du kan stå oppreist.

_________________
Bjørn


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons Mar 02, 2011 12:26 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Registrert: Tir Feb 05, 2008 18:45
Innlegg: 2638
Bosted: Lillestrøm
Har ikke den høyden som må til for og bruke en annen type lift (takhøyden.)

Det med og felle liften ned, er genialt, ( men jeg kan spyle gulvet og all møkk forsvinner )


Men når jeg har varmekabler, så er ikke muligheten til stede.

Jeg måtte lime den fast,

Gulve er så glatt, att jeg skjøv liften forand meg,med bilen.
Men det var før jeg byde en slakkere oppstigning.

Men det er behagelig og ligge på rullesenga, under bilen og skru.
Kan da ta en dupp når man blir sliten også :lol: :lol:

_________________
Pinnen


Sist endret av pinnen den Ons Mar 02, 2011 20:26, endret 1 gang

Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons Mar 02, 2011 15:00 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Registrert: Tor Jun 17, 2010 13:40
Innlegg: 769
Bosted: Asker
Har ikke varme i gulvet , så jeg kan kappe ned, støpe osv og felle ned, men da blir det delvisnoen hull der.. fordi liften blir ikke heldekkende og flat sammenslått. Og mye jobb .. kan tenke meg en oppbygging ala det du viser til Pinnen.
Siden det er snakk om standard dobbel garasje på 6,5x5,5 og takhøyde 2.4 minus leddporten, så kan jeg ikke bruke søyle-lift, men ellers høres jo en 2 søylet bukk ideelt ut der man har høyde til dette.
Men som Pinnen sier er det jo utmerket bare det å kunne komme til under og rundt bilen , selv om man ikke kan stå.

Så det blir vel å nivelere opp gulvet for å se om det er flatt nok til å ta en lift "as is". Men da må jeg første flytte bilen, hvis det er start å få nå midt i vinteropplaget :)

_________________
Rune


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons Mar 02, 2011 19:50 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Registrert: Tir Feb 05, 2008 18:45
Innlegg: 2638
Bosted: Lillestrøm
Glemte og svare deg ut andgående sikkerhet :oops:
Her ser du bilder av låsemekanismen, 1 stk pr side (dvs 2 totalt)
[url]Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46226/114425.jpg
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46226/114426.jpg
][/url]

Løftebukken min, ligger konstant nedsenket på gulve i garasjen. (i sommerhalvåret :lol: )
Kjøre over den hver gang , jeg rygger ut eller kjører inn.
Så vetten står altid klar til og løftes.

Det var en av grunna til att jeg lagde en mykere oppkjøring, ned kjøring,( 2 i vær ende av bukken )

Dokementasjon på sikkerhet, og bruks hviten.
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46226/114424.jpg
[urlBilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46226/114423.jpg

_________________
Pinnen


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons Mar 02, 2011 21:14 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Registrert: Tir Feb 05, 2008 18:45
Innlegg: 2638
Bosted: Lillestrøm
Så det blir vel å nivelere opp gulvet for å se om det er flatt nok til å ta en lift "as is". Men da må jeg første flytte bilen, hvis det er start å få nå midt i vinteropplaget :)[/quote]

Kan , jo bare nivelere opp bukken.
Og la gulve vere som det er :wink:

Bare som ett forslag, :mrgreen:

_________________
Pinnen


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons Mar 02, 2011 21:43 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Registrert: Tor Jun 17, 2010 13:40
Innlegg: 769
Bosted: Asker
Kan justere bukken ja, men et greit å se hvor bra eller mindre bra gulvet er. Det er "vanlig" grovavrettet garasjegulv. Er det ujenvt er det å få på litt avrettingsmasse først.

Takk for bilder og tips. Blir nok denne typen på meg så snart gulvet er kontrollert og strøm er på plass.

Det ser forøvrig ut til at liftmodellen du har nå er i en nyere utgave. Se sikkerhetsmekansimen på siste modell :
Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46230/114448.jpg

Fra Scanlift.no

_________________
Rune


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tor Mar 03, 2011 17:42 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Registrert: Tor Jan 01, 1970 01:00
Innlegg: 1048
Bosted: Hønefoss
Å som jeg har lyst på en sånn løftebukk. Har sett dem med manuell håndpumpe også
Vet ikke om de selges i Norge?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tor Mar 03, 2011 21:13 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Registrert: Tir Feb 05, 2008 18:45
Innlegg: 2638
Bosted: Lillestrøm
TheSaint skrev:
Å som jeg har lyst på en sånn bukk. Har sett dem med manuell håndpumpe også
Vet ikke om de selges i Norge?


Jo -A den selges på kondomeriet :lol: :lol: :lol:

_________________
Pinnen


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Exabot [Bot], Google [Bot] og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support