Til CCNs hovedside
Dato/klokkeslett: Fre Sep 03, 2010 08:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: bil i autovernet er altid kjedelig
InnleggSkrevet: Ons Jul 30, 2008 23:36 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Sitat:
Dere som ikke har vaert der, bor dra dit, for dere sier masse rart paa nettet.
Tom herskedal sa noen fine strofer om slik uttalelse tidligere, sitat fra Mark Twain

Jeg har full forståelse for banekjøring med biler som er godkjent til slikt. Disse bilene følger internasjonale regler. Alle førere må gjennomgå opplæring/førerkurs og får lisens før de kan delta i konkurranser. Disse bilene transporteres på henger, bruker prøveskilt eller har sorte kjennemerker. Deltagere med hvite eller grønne kjennemerker kommer i grenseland på de nevnte Gatebil-stevner. Det er viktig å være oppmerksom på at man kan komme i problemer med vanlig AMCAR eller LMK forsikring ved skader, dersom man deltar uten å ha spesiell avtale med forsikringsselskapene.

mvh
Arne

(ref: http://www.kna.no/default.asp?ItemID=1510)

Banekjøring med registrerte gatebiler
Det er antakelig noen tusen bilførere som hvert år tester sine gatebiler på baner i Norge. Hastigheten er ofte høy og kjøringen nærmer seg de fysiske yttergrenser for de fleste, noen er også utenfor de fysiske yttergrenser. Mange mener det er positivt at ungdom og andre får anledning til å teste egne ferdigheter og bli bedre kjent med eget kjøretøy. Men er det ”rom” for en slik type aktivitet etter norsk lovgivning?

Av Børre Skiaker 2003

Hvis man stiller spørsmålet til den vanlige bilfører, så svarer han/hun ofte at dette er lovlig, i hvert fall er det undertegnedes erfaring. Begrunnelsen mange oppgir er at de kjører på en bane/et lukket område, og der kan man kjøre som man vil. De som tviler på lovligheten av denne aktiviteten undersøker ofte ikke nærmere om hva som egentlig er lovlig. Ingen har noen gang hørt om radarkontroll på en bane. Noen av de som tror/vet at aktiviteten er ulovlig, mener risikoen for uhell er så liten at de bevisst velger å ta risikoen.

Ser man saken fra et juridisk ståsted, så er svaret enkelt. Det er vegtrafikkloven som gjelder på baner når bilen er en vanlig registrert gatebil, dette fremkommer blant annet av lovens kapittel I. Det betyr blant annet en hastighetsbegrensning på 80 km/t jf. Vegtrafikkloven § 6, 2. ledd. Videre gjelder aktsomhetsreglene som blant annet fremkommer av vegtrafikkloven § 3. Her sies det blant annet at man skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom. Videre er det forbudt å hindre eller forstyrre andre trafikkanter, det er forbudt å skape fare og det er forbudt å volde skade.

Forsikringsselskapene har ofte reservert seg mot hastighetstrening og konkurransekjøring. Hvis det ikke står eksplisitt i forsikringsavtalen, så fremkommer det implisitt. For eksempel at uaktsomhet kan føre til avkorting i erstatningen. Det betyr at du som forsikringstaker kan risikere en alvorlig økonomisk belastning etter et uhell under hastighetstrening eller konkurranselignende hastighetskjøring. (Her må man ikke blande sammen organiserte kjøre- og sikkerhetskurs på bane – det er akseptert og kan til og med gi deg rabatt i forsikringspremien.) Det er altså kun det som mange betrakter som racing med gatebiler på bane som det her siktes til.

Banekjøring med høye hastigheter er lovlig i Norge, MEN da må du følge reglementet til Norges Bilsportforbund (NBF) og være medlem av en klubb tilsluttet NBF, for eksempel KNA. (Mer om dette i ”Forskrift om motorsport på lukket bane eller annet avsperret område og om annen bruk av go-kart” av 15. januar 2001 nr. 26 og ”Det nasjonale Sportsreglement for bilsport i Norge” (se”BILSPORTBOKEN 2006”). Kort sagt kreves en førerlisens, vognlisens og en bestemt standard for gjennomføring av aktiviteten.

Når det gjelder motorsykkelførere, så kan førerne løse en introduksjonslisens og delta på trening med den vanlige gatesykkelen, slik er det altså ikke med bil. Spørsmålet KNA stiller er om ikke bilførere også burde hatt et lignende tilbud?

Sist endret av arneoe den Tor Jul 31, 2008 10:14, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: Tor Jul 31, 2008 01:31 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Ikke så mange som er på banen av Amerikanske biler på disse arrangementene. Hc er ikke forsikret i noen av disse kategoriene. Uansett, kaskoforsikringen gjelder ikke på banen , så smeller man går kjerra fløyten....
Har med den bilen eg har nå tegnet engangs lisens og kjørt sammen med drifterne, føler meg tryggere på banen sammen med de enn med alle de andre...
Klare regler for hva som gjelder på disse arrangementene, den som kjører bak har alt ansvar. Samma hva den forran måtte finne på, gjelder også ved forbikjøringer.
Heller ikke så veldig stor fart det dreier seg om på gatebil, handler mest om og ligge bredt og gi publikum underholdning.
Skal prøve og få tak i litt mere info om dette, via forskjellige kanaler.
Forstår ikke at det er ulovlig, da både biltilsyn og politiet ofte er tilstede på arrangementene :)
Tror de forstår hvor mye bedre det er at dette blir gjort på en bane enn etter vei, og parkeringsplasser rundt om.
Håper flere kommer med innspill her............

www.corvettebergen.com -
www.vikamcar.no

Topp

InnleggSkrevet: Ons Aug 13, 2008 10:07 
Avlogget
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Brukerens avatar

Hvis jeg var opptatt av vette kun for utseendets skyld, kunne jeg gjort det mye enklere ved å henge et stort bilde på veggen og sitte å se på det. Mange fordeler med den løsningen:
- Billig i innkjøp
- Ingen forsikring
- Ubetydelig forbruk og lavt utslipp
- Svært lave vedlikeholdskostnader
- Irriterer ikke andre

Men, corvette er altså en sportsbil. De har potensiale til å yte mye mer enn det som er tilrådlig på veien. At noen da tar de med seg på bane synes jeg er tegn på ansvarlighet snarere enn det motsatte. Det gjelder i grunnen all motorsport. Men det føles nesten ubehagelig og litt "outlaw" å stå for en slik oppfatning.
At disse holdningene framkommer også internt i denne sportsbilens egen klubb er jo tankevekkende.

De bildene som er lagt ut tidligere i tråden er alle fra vei ser det ut til. det er forsåvidt ikke så rart i.o.m. at det er størst biltrafikk der. Men det kan jo tas til inntekt for at det er tryggere på bane.
Alle typer kjøretøy krever opplæring og trening for trygg og effektiv bruk. De fleste har noe forskjellige egenskaper og førerens ferdighetsnivå er også varierende. Å finne skjæringspunktet mellom disse faktorene betyr noen ganger at grensen overskrides. Det er ikke automatisk slik at en blir bedre av å gjøre feil. Av det lærer du i grunnen bare hvordan du ikke skal gjøre det. Og der ender som oftest prosessen ved et veiuhell.
Ved organisert kjøretrening på bane finnes tilgjengelig instruksjon og man kan faktisk lære noe, som f.eks. arrangementet til Rogalandsavdelingen på Våler forrige dagen. Svært profft og atpåtil morro. Det kan altså kombineres.

For øvrig nyter jeg ferien og kjører og koser meg,
T

Trond

Topp

InnleggSkrevet: Ons Aug 13, 2008 11:51 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Dette er etter mitt syn et meget konstruktivt innlegg av T. og er vel i tråd med hva Harry etterlyste.

Egentlig var denne tråden et innlegg om teamet ulykker med Corvette på offentlig vei og disse ulykkenes innvirkning på våre forsikringsordninger. Jeg må vel tilstå, at jeg var med å kaste inn en brannfakkel om Gatebil. Jeg har bedt Harry om tilgivelse. Gatebil/banekjøring ble en fullstendig avsporing av tråden, men jeg tror det er meget viktig for oss å drøfte disse spørsmålene på en bred front, slik at CCN kan gripe tak i det.

Da jeg kjenner litt til bilsport i landet vårt, var jeg oppmerksom på at KNA gjør en kjempejobb for å få Gatebil til å bli akseptert og lovlig. Som dere ser, av mitt tidligere innlegg, er det gråsoner om lovlighet, som vi bør notere oss. Husk dette er KNA sine utsagn, ikke mine!

Det er bare gjennom motor/bilklubbene, ikke den enkeltes krig mot myndighetene, man kan gjøre noe med disse utfordringene. Jeg har opplevd at all motorsport var forbudt etter oljekrisen i 1973. Oppheving av dette forbudet er bare pga motor/bil-klubbenes arbeid mot myndighetene.

Sitat:
Men, corvette er altså en sportsbil. De har potensiale til å yte mye mer enn det som er tilrådlig på veien. At noen da tar de med seg på bane synes jeg er tegn på ansvarlighet snarere enn det motsatte. Det gjelder i grunnen all motorsport. Men det føles nesten ubehagelig og litt "outlaw" å stå for en slik oppfatning.
At disse holdningene framkommer også internt i denne sportsbilens egen klubb er jo tankevekkende.
Du er vel ved sakens kjerne her T.!!

Sitat:
Ved organisert kjøretrening på bane finnes tilgjengelig instruksjon og man kan faktisk lære noe, som f.eks. arrangementet til Rogalandsavdelingen på Våler forrige dagen. Svært profft og atpåtil morro. Det kan altså kombineres.
Jeg tror nok dette er veien å gå. Etter det jeg ser, er muligheten allerede etablert, men deltagerkostnadene er høye og man bør se hva man kan gjøre her. Jeg kjenner til at det har vært liknende tilbud om banekjøring i Senior MC. Er det noe vi kan samarbeide om?

Mvh
Arne

Topp

InnleggSkrevet: Ons Aug 13, 2008 20:44 
Avlogget
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Brukerens avatar

Trenger ingen tilgivelse eg :) Har ingenting med Gatebil og gjøre annet enn at eg trives der, mye biler og folk :)
Setter pris på at folk sier det det mener og respekterer det, her er det ingen som har rett eller feil. Vi er alle forskjellige, heldigvis :)
Ang pris så har det med baneleie, den har steget betraktelig og med få deltakere blir prisen som den er. Hadde vi samlet 40 til 50 stk hadde prisen blitt den halve.
En sånn dag blir rimelig dyr når man regner inn bensin dekk osv, men vil si at det er verdt hver krone :)
For ikke og glemme den sosiale biten før,under og etter kjøring. Pizza og noen brune utpå kvelden etter kjøring, med tilhørende skrøner og trekking på hverandre med en god tone kan ikke kjøpes for penger.
Det er en av hoved grunnene til at hc blir verende i dette miljøet.
Så si/skriv det dere mener, er det noen som ikke tåler og lese det er det jo bare og lese neste post :)

www.corvettebergen.com -
www.vikamcar.no

Topp

InnleggSkrevet: Fre Aug 15, 2008 18:43 
Avlogget
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Brukerens avatar

Utfordringene og hindringene for å få til et blomstrende motorsportmijø her til lands har vært og er bort i mot uoverstigelige. Og som Arne gjenoppfrisker over her, det var helt forbudt en periode på 70tallet. Mange syntes det var veldig greit. En dypt forankret puritanistisk holdning til alt som er unødig eller atpåtill morro knyttet til automobiler er fy og skam.

Hadde bilsport bare hatt samme status som fotball! Da ville det blitt utdelt rabattkort til de som ville kjøre alle helgene i sessongen.

Debatt om tema åpnes i ny tråd.

Trond V.

Topp

InnleggSkrevet: Man Aug 18, 2008 11:19 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Frontkolliderte på skoleveien

Et øyenvitne forteller til iOslo.no at føreren av bilen skulle kjøre sin sønn til første skoledag, da han mistet kontroll over bilen.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: Man Aug 18, 2008 15:12 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic

vette skrev:

Et øyenvitne forteller til iOslo.no at føreren av bilen skulle kjøre sin sønn til første skoledag, da han mistet kontroll over bilen.

Bilde

Fysjamei, for en begynnelse på et nytt skoleår og for en slutt på en godbilsesong :(

Topp

InnleggSkrevet: Man Aug 18, 2008 19:52 
Avlogget
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Brukerens avatar

vette skrev:

Bilde

Trasig syn men dette kan jo skje oss alle. Det er jo mange om veien og en glipp av en sjofør er alt det tar, så vi får bare verne om godsakene så godt som vi kan.

Mvh,

Topp

InnleggSkrevet: Tir Aug 19, 2008 00:27 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Plastic bombastic :roll:

Topp

InnleggSkrevet: Tir Aug 19, 2008 06:32 
Avlogget
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Brukerens avatar

chevrolet skrev:
vette skrev:

Bilde

Trasig syn men dette kan jo skje oss alle. Det er jo mange om veien og en glipp av en sjåfør er alt det tar, så vi får bare verne om godsakene så godt som vi kan.

Mvh,

Dette kunne jo være en perfekt delebil til deg dette :D
Synd at du ikkje kunne komme på Vestlands treffet, men er du hjemme så kan du jo komme innom indre kai i Haugesund 30. Aug.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Sep 03, 2008 15:24 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Tror det er mange som undervurderer kreftene i bilen. Litt for hardt på gassen så går det nesten i grøfta. :shock:

Slik som denne karen.

Noen som kjenner seg igjen :?:

Topp

InnleggSkrevet: Tor Sep 04, 2008 00:10 
Avlogget
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Brukerens avatar

Hvis jeg har forstått det riktig så er noen bekymret for at forsikringen skal bli dyrere på grunn av uhell på vei og bane.

Jeg for min del er mye reddere for å møte en som ikke kan håndtere bilen sin og som bruke offentilg vei som sin racerbane.

Banekjøring på tørr asfalt slulle vært obligatorisk i all trafikkopplæring !

Veldig synd at det kun finnes 3 asfaltbaner her i landet og naturlig nok så er de veldig fullbooket. Tenk om en bare kunne stikke bortom å kjøre noen runder hvis en hadde lyst en kveld ...

Topp

InnleggSkrevet: Tor Sep 04, 2008 00:18 
Avlogget
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Brukerens avatar

Jammen ta det bare litt rolig så er det nok i orden snart. Statsbudsjettet er under utarbeidelse og legges snart fram. Da tenker jeg det blir baner, lange baner.

Hold ut,
T.

Trond

Topp

InnleggSkrevet: Tor Sep 04, 2008 12:21 
Avlogget
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Brukerens avatar

Sitat:
Hvis jeg har forstått det riktig så er noen bekymret for at forsikringen skal bli dyrere på grunn av uhell på vei og bane.
Du har delvis rett i dine antagelser, men dette gjelder ulykker på offentlig vei. Konkurranse kjøring eller trening til fartsløp på avstengt bane, hvor det ikke blir framlagt forsikringskrav ved skader, vil ikke ha betydning for din eller min forsikringspremie. Det er udiskutabelt, at ved økt antall skader på kjøretøyene våre, vil premiene øke. Historien viser at dette har tidligere rammet spesielle kjøretøygrupper og noen aldersgrupper tildels svært hardt. Det var derfor jeg ville dele mine negative erfaringer som mangeårig eier av R-motorsykler. Jeg ser store likhetstegn mellom meg som eier av en Corvette og en GSX-R. Det er godt å være føre var. Jeg oppfordrer derfor enkeltmedlemmene i CCN til å vise ansvar når de kjører på offentlig vei, slik for at man ser færrest mulig av slike triste avisoppslag som framkommer i denne tråden. For de som "må ha et kikk" nå og da, kan ta sin Corvette på banen. Tilbudene er der allerede for oss alle i klubben.

mvh
Arne

Det kan jo være litt smart å ta inn over seg hva som skjer i vårt naboland:
http://www.clubcorvette.se/start.html

Försäkringsnyheter i Club Corvette Sweden

Länsförsäkringar

LF har tyvärr beslutat att omedelbart införa en rekommendation för samtliga lokala länförsäkringsbolag att INTE acceptera fordon yngre än 20 år. Orsaken är ett mycket negativt utfall i skadestatistiken för dessa fordon där de är kraftigt överrepresenterade och utgör en olönsam affär för LF. Det är dels vagnskada men framförallt delkasko (glas, stöld, brand m.m.) som har ett ogynnsamt utfall. De införda restriktionerna gäller alla bilmärken och klubbar.

Förändringen gäller nyteckning av försäkring och påverkar inte redan befintliga kunder.

Det tråkiga i sammanhanget är att det inte främst är Corvetter som utmärker sig även om vi också har en överrepresentation av skador på nyare fordon utan det är andra klubbar och märken. Men eftersom det är en klubbförsäkring så kan man, åtminstone inte nu, differentiera den och ha olika regler och tariffer för olika klubbar.

LF’s representanter för klubbentusiastförsäkringen beklagar uppriktigt den uppkomna situationen. CCS har en bra dialog med LF där dom själva säger sig vilja omarbeta produkten och återkomma inom något eller några års sikt för att på nytt kunna erbjuda någon form av klubbentusiastförsäkring även för nyare fordon. Då kommer i så fall regler och premier bättre spegla skadeutfallet. Att det tar så pass lång tid beror på att sådana här produktförändringar tar tid på stora företag samtidigt som klubbentusiastförsäkringen endast står för någon promille av den totala intäkten på motorfordonssidan för dom. LF är väl medvetna om den goda PR och goodwill som produkten innebär men eftersom varken intäkterna eller lönsamheten är tillfredsställande med tanke på skadorna så har det heller inte den högsta prioriteten inom bolaget att förändra produkten omedelbart.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: