Vinterprosjektet har startet..

Svar
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet har startet..

Legg inn av thomasev » tor mar 22, 2012 21:01

Nå begynner ting å flaske seg.. Gearkasse ferdig i dag. Overhalt og forsterket for å takle ca 500 HK og like mange NM i moment. Selvfølgelig spent på hvor mye motor yter (i følge moment kurver fra TrickFlow 430 HK og 400 ft-lbs i moment på en 350 motor).

Det er Automatgear Service A/S i Bergen (Åsane) som har stått for jobben på selv kassen. Det var litt utfordringer med å få "lock up converteren" til Norge (ifm en feilsending fra den amerikanske produsenten). Men jeg synes servicen har vært veldig bra hos disse og så langt er jeg veldig fornøyd med de. Det som selvfølgelig gjenstår er å se at kassen fungere som den skal.. Og skulle noe hende så er det to års garanti på jobben.. Converteren er levert av Borg Warner.

Bilde

Og her er TPIS A/C pulley delete.. Dette vil og løse serpentinbelte problemet mitt. Må nå finne to nye reimhjul slik at standard lengde belte passer. Motor og gear tilbake i bil etter påske, start på motor en gang i begynnelsen på mai ;-) Og det blir utrolig spennende (både gruer og gleder meg)...

Bilde
Sist redigert av thomasev den fre mar 23, 2012 13:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tor mar 22, 2012 23:28

Dette er blitt virkelig bra.

Du har gjort en omfattende jobb.
Jeg og sikkert mange med meg har fulgt prosjektet med interesse.

Motor er ikke på denne vinterens prosjekt hos meg, men på et eller annet
tidspunkt skal motoren til pærsj hos meg også.

Stå på, og jeg gleder meg til videolink når du starter opp :D :D

//Geir

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » fre mar 23, 2012 08:22

CorvetteFeber skrev:Dette er blitt virkelig bra.

Du har gjort en omfattende jobb.
Jeg og sikkert mange med meg har fulgt prosjektet med interesse.

Motor er ikke på denne vinterens prosjekt hos meg, men på et eller annet
tidspunkt skal motoren til pærsj hos meg også.

Stå på, og jeg gleder meg til videolink når du starter opp :D :D

//Geir
Har fulgt med på prosjektet ditt også og det er vel nesten ikke endel på den bilen (med unnta av motor + gear) som ikke er overhalt. Jeg tror nok at du har brukt langt flere timer på det prosjektet enn jeg har på mitt. Skulle gjerne ha gjort det samme på min, men karosseriløft på en C4 er ikke noe jeg begir meg ut på. Det blir overhaling av dempere og bremser til neste vinter - men nå er det først og fremst og få "fanteriet" jeg holder på med nå tilbake i bilen og starte..Video av oppstart blir det når den kommer en gang (i slutten av april/begynnelsen av mai)..

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » lør mar 31, 2012 19:44

Da er jeg klar til å putte motor og gear tilbake i bilen. Neste gang jeg poster i denne tråden er vel video av oppstarten. Nå er det straks påskeferie og antar at starten blir i begynnelsen av mai. Det er endel som må gjøres når motor er fast i bilen og jeg kommer til å bruke god tid får å få alt på rett plass når så langt kommer...

Bilde

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg inn av TheSaint » ons apr 11, 2012 16:19

Har du fått tak i reim?

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » ons apr 11, 2012 16:47

TheSaint skrev:Har du fått tak i reim?
Har bygget om reimdriften slik at standard lengde reim fungerer (har bestilt en reim i reserve og). Når jeg fikk vekk A/C pumpa (erstattet med en TPIS A/C Pulley delete) kan jeg montere på et mindre reimhjul på denne slik at standard lengde stemmer. Har og noen nye hjul i bestilling da lageret på det såkalte "idler wheel" ikke hørtes helt frisk ut..

Så når det kommer til dobbel spors reim så er det nok best å holde seg til standard lengde. Komplett umulig å finne dobbelspor som er 1-2 " lengre. Noen av Volvo sine biler bruker og dobbel spors reimer, men det er enda noen tommer lengre og for lange til Corvetten.

Kunne og bygget om til enkeltsporsreim, der finnes det mange alternativer. Det er kun 92 og tidlige 93 modeller C4 som har dobbeltspor, de gikk tilbake til enkeltspor og bygget faktisk om til enkeltspor på biler som fikk problemer ("service bulletin")..

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » tor apr 12, 2012 21:46

Det næmer seg .... I dag ble motor flyttet ut fra hobbyrom til garagen. Lørdag skal den inn i bilen...

Bilde

Bilde

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » lør apr 14, 2012 23:17

12 timers jobb i dag og motor er fast i bilen. Det er rimelig trangt i motorrommet til en C4 og det tok tid å få motoren inn. Motoren er boltet til motorfester og C-bjelken er boltet til diffen og automatkassen. Fikk også på plass rør gearolje til/fra kjøler før C-bjelken ble montert fast. Trekker til bolter på motorfester og C-bjelken i morgen. Etter det begynner nedenfra og monterer signalledninger til givere, strøm til startmotor osv. Mye som skal på plass og det vil nok ta et par uker med kveldjsobbing før første start.. Men nå er det tyngste gjort - motor og automatkasse er tilbake i bilen og godt er det..

Bilde

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » fre apr 20, 2012 14:26

Ingen Youtube av første start enda - men det kommer muligens om en uke eller to. Det er meste er egentlig klart, gjenstår kun å koble til radiator med ekstra gearolje kjøler, fylle på 50/50 destillert vann og glykol, montere innsug, injektorer, vakumledninger og signalkabler og så er vi vel klar for start. Olje er fylt på både motor og gear. Eksosanlegg og "krysset" (dette er en cab) er montert, signalkabler og jordingskabler osv under bilen er montert på. To/tre ettermiddager til med jobb i neste uke og vi er klare for det store øyeblikk - var dette prosjektet smart eller ikke ;-) Denne helgen er det topptur på ski i Jotunheimen (med randoneski)..

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » fre mai 04, 2012 21:19

Youtube video kommer - må bare laste den ned fra en nabo som tok den opp..

Motor er startet - den startet på første forsøk (som dere vil se fra video lastet opp på Youtube senere i kveld). Innkjøring har startet og første del av innkjøring er 2000 rpm i 20 minutter. Har kjørt motor i 7 minutter av disse 20 første minutter og vil ta resten i morgen. Oljetrykk og temperatur er OK så langt og ingen lekkasjer er oppdaget. Startet motor (aller) første gang i ca 10 sek for så å etterfylle olje på automatkassen. Totalt sett har jeg vel fylt på en 9 liter olje på automatkassen i tre omganger..

På motor har jeg nå Biltema mineralolje av det litt billigere slaget. Etter de første 20 minuttene med 2000 rpm skal filter byttes (ikke oljen) og innkjøring på vei begynner. I første omgang skal motor kjøres "hardt" opp til ca 100 km/t og bremses ned på motorbremsen. Dette skal repeteres ca 10 ganger. Etter dette vil jeg fortsette med å kjøre variert i ca 50 mil før bytte til syntetisk olje (mobil 1) og filterbytte gjennomføres. Hensikten med å kjøre motor slik er for at stempelringer skal få tilstrekkelig gasstrykk for å slite seg til.

En lettelse å kunne starte motor i dag. Arbeidet med motoren begynte i sept i fjor og i dag så startet den ved første forsøk. Kan ikke si noe annet enn at pulsen en stund var over min normale "hvilepuls"...

Yuotube link kommer senere i kveld :-)

Her er video (under opplasting kl 22:45) - snart ferdig:

http://www.youtube.com/watch?v=409IoVcY ... e=youtu.be
Sist redigert av thomasev den fre mai 04, 2012 23:58, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » fre mai 04, 2012 22:07

Kjempe flott tråd du har produsert :)

Lurer litt på hvorfor du går fra mineral olje så over til syntetisk olje :roll:

Mvh Kenneth .

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » fre mai 04, 2012 22:54

C3VETTE skrev: Lurer litt på hvorfor du går fra mineral olje så over til syntetisk olje :roll:
Mvh Kenneth .
Har alltid brukt syntetisk olje på mine biler. Er absolutt ingen ekspert på oljer, men en syntetisk olje har etter det jeg forstår bedre egenskaper en mineralolje. En motor kan ikke kjøres inn med syntetisk olje. Den syntetiske oljen vil mest sansynlig resultere i at stempelringer ikke slites til ("seating piston rings") og du får gasslekkasjer forbi stempelringer. Resultat av det blir dårligere kompresjon, en varmere motor osv (pga gasslekkasjer). Derfor mineralsk olje i innkjøring og deretter syntetisk (mobil 1 for meg) etter innkjøring.

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » lør mai 05, 2012 00:11

Minerlolje anbefales til innkjøring. Med vanlig kam er det absolutt nødvendig å bytte både olje og filter etter innkjøringen av kammen. Ikke så nødvendig med rullekam. Men jeg ville likevel gjort det før jeg la ut på første tur.

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » lør mai 05, 2012 11:02

thomasev skrev: I første omgang skal motor kjøres "hardt" opp til ca 100 km/t og bremses ned på motorbremsen. Dette skal repeteres ca 10 ganger.
Du kan også finne en bratt,lang bakke og kjøre opp med økende belastning, snu på toppen og bremse på motor nedover. Min "stempelringbakke" heter Bildøybakken,og ligger på Sotra :D

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » lør mai 05, 2012 18:17

Gratulerer :D
Det må være en utrolig god følelse når motoren starter.
Alt er mulig til det motsatte er bevist.

Svar