Vinterprosjektet har startet..

Svar
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bergen
Kontakt:

Vinterprosjektet har startet..

Legg inn av thomasev » søn sep 11, 2011 20:35

Da er det vel 6 måneder før Corvetten skal på veien igjen. Bilen står på bukker i garasjen og vinterens større oppgraderinger er i gang. Trick Flow 430 HK kit (topper + kam) er bestillt fra USA og på vei over dammen.
Motor og gearkasse skal ut og bilen skal "shines" opp. Litt utfordringer underveis og motor er nå strippet for ganske mye før den skal løftes. Det siste jeg skal ta av er manifold før motor skal ut. Men her sliter jeg litt, manifold er montert med pakningsstoff og den sitter dønn.

Noen som har noen tips hvordan jeg klarer å løsne manifold?

Prosjektet inkluderer stripping av motor og full sjekk, bytte tenning til MSD (kit) inklusive optispark, ny vannpumpe, nye bremser (C5 kit) osv. Ganske heftig liste med endringer. Automatkassen skal enten forsterkes eller ny fra USA.

mvh
thomas

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet har startet..

Legg inn av thomasev » tir sep 13, 2011 20:55

Da er motor strippet for mest mulig, radiator er tatt av, eksos er demontert osv.. Så kommer det store spørsmålet : skal jeg prøve å løfte motor med automatkassen på motor eller skal jeg splitte? Skal og prøve å løfte med headers, det ser ut til å være god klaring for å få den opp med headers på..

Men spørsmålet er med eller uten automat kassen ?

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Narvik
Kontakt:

Legg inn av Norcorvette » fre sep 16, 2011 23:58

BILDER :)
Løft med.

Brukeravatar
Robhol
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Buskerud
Kontakt:

Legg inn av Robhol » lør sep 17, 2011 08:40

BILDER BILDER BILDER :mrgreen:
Løft med ja

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » tor sep 22, 2011 17:49

Bilder skal komme ;-) Har nettopp kommet hjem fra noen dager på reise. Er på tur til Biltema for å kjøpe "elefant". Motor + kasse planlegges løftes ut i løpet av helgen.. Og da kommer det og bilder ;-)

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » fre sep 23, 2011 21:05

Her er noen bilder før arbeidet med å løfte motor starter ( i morgen)..
Gjenstår å løfte av panser, løsne u-bjelke og skille gearkasse og drivaksel før løftet begynner. Når motor er ute så må jeg vurdere hva jeg skal gjøre selv av arbeider. Skal demontere hele motor selv, men overlater nok honing og montering av nye råde- og veivlager til et motorveksted. Hva jeg gjøre med automatkassen er jeg usikker på - overhale/forsterke den jeg har eller kjøpe ny forsterket fra USA..Kommer og til å bytte mye slitedeler. Har nå et nye topper + kam (Trick flow 430 HK kittet) og MSD LT1 tennings kit på vei fra Gardermoen (ca 23.000 kr ink mva). Kommer i tillegg til å bestille nytt svinghjul (ATI superdamper), eletrisk vannpumpe, LT4 knock module, nytt kamkjede, ny oljepumpe + noen andre mindre slitedeler. Vil og vurdere å bestille ny radiator..

Bilde

Bilde

Når motor er ute vil jeg og pusse og male så mye jeg kan..
Sist redigert av thomasev den man nov 21, 2011 19:12, redigert 4 ganger totalt.

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » lør sep 24, 2011 19:11

Da er alt klart til løft av motor. Bolter U-bjelke fremme er tatt av (automatkasse er støttet opp), bjelken vil bli tatt av i morgen. Panser tatt av med hjelp av gode naboer ;-) Elefant er montert og klar til å løsne motorfester i morgen..

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » man sep 26, 2011 07:55

Da er motor og gear ute. Skal gå over alle kabler og merke på nytt (med merkelapper) for å gjøre det enklere å når alt skal inn igjen. Jeg plukket av det meste på motor i front før løftet, men når den skal inn igjen vil jeg montere det meste på før motor settes inn. Hele løftet er gjort alene (med unntak av panser hvor vi var fire stk). Bilen står på bukker fra Biltema og er løftet ca 40 cm over garasjegulv. Ble litt søl i går når automatkassen ble trukket ut av drivaksel..

Bilde
Motor på vei ut ..

Bilde

Headers (Melrose longtubes) ble demontert etter motorfester var løsnet og motor heist opp.

"Elefanten" fra Biltema gjorde susen - betalte vel ca 2300 for både løfteåk og "elefant".
Bilde
Nesten ute... Jeg har Haynes sin bok og leste meg frem etterhvert som jeg skrudde. TV wire til automatkassen måtte jeg kutte. Fra samme aktuator går det wire til throttle body (gasspådraget). Motor hang på elefant og jeg prøvde etter beste evne å løsne wire - måtte gi opp og løsnet bunnpanne fra automat og måtte kutte wire.. Eneste "skade" under løftet.

Bilde

Bilde
Motor og gear på elefant.. Motorstativ fra Biltema er neste på handlelisten..

Bilde
Og her er det klart for endel rengjøring og maling/lakk. Ser og under at bilen har noen mindre skader på plasten (eller belegget under). Bilen skal få en skikkelig shining i løpet av vinteren. I tillegg til motor skal bremser overhales, ny eller overhalt automatkasse skal inn, diffen skal sjekkes osv. Finner sikkert mer å gjøre etterhvert som jeg går løs på bilen.

Nå er nye topper og kam (430 HK kit) og nytt MSD LT1 tenningskit (som erstatter gammel optispark) på vei fra Oslo (via Fedex og Summit). Skal bestille flere deler fra summit (som "timing chain", innsug, 52 mm throttle body osv) - men det blir litt utover høsten.

Nå skal motor spittes og sjekkes for slitasje. Skal bytte veiv- og rådelagre, nye stempelringer og hone sylindre. Plukker nok motoren fra hverandre selv, men sjekk og montering av lagre (og stempler) overlater jeg nok til et kyndig motorverksted.
Sist redigert av thomasev den lør des 03, 2011 19:23, redigert 6 ganger totalt.

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » man sep 26, 2011 14:40

Og da kom første batch av deler i hus også ;-)

Trick flow LT1 430 HK kit som inkluderer nye topper, ny kam og 1.6 vipper (samt bolter og diverse pakninger). MSD LT1 kit (erstatning for original optispark)..

Hvis det er noen som har interesse av det så har jeg en comp cam LT1 XR276HR-12 med tilhørende ventilfjærer (også comp cam sine), samt en chip fra PCMforless som er tilpasset kammen på en standard LT1. Det sitter fortsatt i motor, men vil bli plukket av om ikke så lenge. Kittet har bare gått ca 3000 - 4000 km siden montering..

Bilde

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » tir sep 27, 2011 10:45

Blir artig å se resultatet. En litt løsere converter er nok en fordel også når du først er i gang med kassen.

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » tir sep 27, 2011 21:32

v8power skrev:Blir artig å se resultatet. En litt løsere converter er nok en fordel også når du først er i gang med kassen.
Like spent på resultate jeg og ;-) Men har god tro på Trick Flow.
I følge denne artikkelen : http://www.gmhightechperformance.com/te ... ewall.html
kommer Trick Flow meget godt ut og denne http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1002_ ... ewall.html.
Til helgen blir motor plukket helt ned og resten av deler bestilt fra USA (Summit).
Når det gjelder automatkassen er jeg litt usikker - bestille ny forsterket kasse fra USA eller forsterke den jeg har her hjemme (tar i mot alle gode råd). Skal sjekke rådet ditt angående converter. Ser at jeg kan få en kasse (ex converter) som tåler 450 HK fra Summit for rundt 1600 USD.
Projektet vil gå litt over tid. Frem til nyttår vil jeg bruke på å bygge ny motor fra grunnen av med basis i eksisterende blokk, veiv og råder. Alt av lagre og slitedeler vil bli byttet. Motorrom og signalkabler vil bli rengjort og gjennomgått.
Etter jul vil bli brukt for å sette sammen bilen igjen. Følger og med på en annen tråd her på forumet ("Mitt langdryge motorprosjekt") - ser ut til å væe mange gode råd angående oppbygging og kontroll av motor.

Brukeravatar
CorvetteClub-Bergen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: BERGEN
Kontakt:

Legg inn av CorvetteClub-Bergen » ons sep 28, 2011 22:07

På førstkommende medlemsmøte i Corvette Club, Bergen besøker vi prosjektet :D

Onsdag 05. oktober 2011
Avreise fra Dolly Dimples på Minde, klokken 19:30

Se terminlisten til Corvette Club, Bergen.

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » ons sep 28, 2011 22:26

Garasjen (som egentlig var en åpen carport som er lukket i begge ender og støpt gulv) er ganske trang. Ikke det beste stedet å skru, men med litt planlegging og rydding så går det akkurat..

Bilde

Nå har jeg deler over alt - i skap og kasser, det må en systematisering til før jeg mister oversikten. Hadde ikke bolter som var lange nok til å feste blokka til motorstativet, men det fikser jeg i morgen. Da blir det litt lettere å buksere blokken og få demontert gamle topper og råder..
Og jeg har nok grist endel med gearolje på dørken. Motoroljen ble tappet av før løft, men automakassen inneholder store mengder olje (ca 9 liter tror jeg) og minst 1/2 parten fant veien på garasjegulvet. Men nå er det tørket, ryddet og skrubbet gulvet..

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av C3 » tor sep 29, 2011 00:48

Når det gjelder kassa så hadde jeg fått den overhalt og forsterket her hjemme framfor å kjøpe en overhalt fra USA. Jeg vil anbefale RATS. Ole Ringstad er dønn seriøs og du får garanti. De setter opp kassa di akkurat slik du vil ha den.

Converter kan du sannsynligvis kjøpe billigere i USA. 2500 i stall speed er ok for gatebruk.

Trick Flow kitet blir du nok fornøyd med, jeg er ihvertfall fornøyd med mitt :D

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » tor sep 29, 2011 20:39

Da har jeg fått motor fast i motorstativ og tatt av toppene. Har og undersøkt med firma her i Bergen om overhaling/forsterking av kasse. Snakket og med RATS i Østfold. Har bestemt meg for at det blir å overhale kassen jeg har - det koster ca 30K penger (+-) for å gjennomføre jobben. Da blir det ny converter med..

Bilde
Slik ser de gamle toppene ut - ser vel ut som forventet ;-)

Bilde
Blokken er klar for å ta ut råder til helgen (tenker jeg). Den ser vel og ut som forventet antar jeg etter 126.000 km?

Bilde
Nærbilde av sylinder..

Nå er og siste batch med deler bestillt fra Summit (MSD høyeffekt coil, MSD pluggledninger, GMPP timing chain, ny vannpumpe, 2 x knocksensor og en LT4 knock module, 2 x O2 sensorer, nye støtstenger). Totalt med deler fra USA, frakt, mva og forventet kostnad med forsterking av kassen er jeg nå opp i ca 65.000 kr. Bremser må overhales og noen lapper for nye lagre og stempelringer må vel og påregnes.. Innen neste sommer så har jeg nok brukt ca 100.000 kr og en god del timer (kvalitetstid ;-)). Fører logg på kostnader og deler underveis..

Svar