Røde baklys

Her er det høyt under taket.
Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Røde baklys

Legg inn av VS » søn mar 23, 2008 16:37

:?: :?: Er det noen som har fått godkjent røde baklys på bilen sin, min bil som kommer over nå har det. Eller må jeg bytte ut baklampene(glassa) :mrgreen: :mrgreen:

Are
bilen er lagd for og brukes Bilde

Brukeravatar
tomgulla
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Røde baklys

Legg inn av tomgulla » søn mar 23, 2008 19:26

Det er helt sikkert noen som har fått godkjent bilen med røde sidemarkeringslys, men de fleste dekker til disse lysene (f.eks tape) når de foreviser bilen på trafikkstasjonen og der etter fjerner de tapen. Det er ikke tillatt med røde sidemarkeringslys på biler i Norge. Dette gjelder også de bilene som godkjennes etter § 1-9 Bevaringsverdige kjøretøy (Kjøretøyforskriften).
I tillegg har Vegdirektoratet et rundskriv som sier følgende:
(... Ved godkjenning og registrering av bevaringsverdig kjøretøy skal man etter dette legge til grunn de krav til lys som gjaldt for kjøretøyet på det tidspunkt det ble registrert eller tatt i bruk i annet land, jf § 1-7.
Tom
http://www.corvettebergen.com
- 2000 Corvette C5 cab, show car
- 1980 Corvette C3, sort
- 1980 Corvette C3, gul

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » søn mar 23, 2008 19:35

Eller er det røde blinklys du mener? På biler regget før 71 er det ingen problem, på biler etter det forlanger de fleste biltilsyn orange blinklys selv om bilen er tatt inn som bevaringsverdig.

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av VS » søn mar 23, 2008 19:48

:lol: takk for svar. Det er røde blinklys jeg mener alle 4 lamper bak på min bil er helt røde. 78 mod.
så da må jeg vel bytte bak når jeg viser den, så på en oversikt over bøter og der stod det 5000,- kr i forelegg :shock: med røde blinklys.
spørmål igjen, må innmaten byttes eller holder det med glass :?: .

Brukeravatar
tomgulla
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av tomgulla » man mar 24, 2008 00:49

Riktig Ketil, hvis bilen er registrert eller tatt i bruk før 1. juli 1971 kan den gå med røde blinklys bak. Hvis det er en 78 modell må den ha oransje blinklys bak, du kan endre baklysene slik at du benytter "ryggelysene" til blinklys (setter inn oransje lyspære og kobler litt om...). Dette har jeg nettopp gjort på en 78 Pace car. Har i tillegg montert hvite parkeringslys inn i kjørelysene/blinklysene foran og koblet ut de gule kjørelysene. Da er det kun parkeringslys og blinklys foran og dette ble meget bra. Trenger du hjelp til hvilke ledninger som trengs omkobling er det bare til å gi beskjed.
Tom
- 1980 Corvette C3, sort
- 1980 Corvette C3, gul

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Legg inn av stigaa » man mar 24, 2008 02:14

jeg har en 1972 modell og har ikke gjort noe som helst med mine lys på bilen værken forran eller bak, så jeg har gule markeringslys/blinklys forran og røde bak jeg registrerte bilen som bevaringsværdig i 2002 tror jeg det var,
tok den inn selv fra USA, gikk rett igjennom selv med røde sidemarkeringslys, men når jeg tok inn en nyere mitsubishi outlander på § 1-15 så måtte jeg lakkere de rrøde markeringslysene bak svarte, det var ikke nokk med tejp. det håndheves tydligvis forskjellig fra biltilsyn til biltilsyn :roll:

Brukeravatar
tomgulla
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av tomgulla » man mar 24, 2008 11:48

Det er riktig at det har vært store forskjeller på håndhevingen/tolking av disse reglene og det er derfor mange biler som er f.gangs godkjent med lys som du beskriver. Dette gjaldt også biler som tidligere ble tatt inn som flyttegods, disse trengte ikke endre lysene. På grunn av forskjellig praksis mellom trafikkstasjonene sendte Vegdirektoratet ut et rundskriv i januar 2008 om innskjerping og felles tolkning av regelverket. Dette rundskrivet gjelder § 1-9 og er knyttet opp mot § 1-7 (Unntak for bruktimporterte kjøretøy).
Tom
- 1980 Corvette C3, sort
- 1980 Corvette C3, gul

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av VS » man mar 24, 2008 13:13

:D Hei
Takk for svaret, jeg kjøper vel nye lamper og kobler slikk Tom sa. om jeg trenger jeg hjelp til kobling kommer jeg tilbake til deg Tom :mrgreen:
Are

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » man mar 24, 2008 13:59

Kan du ikke like godt poste en beskrivelse, sikkert mange som trenger hjelp med dette!

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Legg inn av Rebell » man mar 24, 2008 14:25

Jeg har en 73 mod. med alle originale lys - inkl. røde sidemarkeringslys.Denne ble registrert i Østfold da den kom til landet(jeg er første reg. eier) som bevaringsverdig kjøretøy.Har vært på EU-kontroll siden - uten anmerkninger ! Kan ikke forstå at jeg risikerer bot !?

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » man mar 24, 2008 18:16

Det er ikke alle tilsyn som har RAYMOND som teknisk sjef :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Brukeravatar
austavla
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Bømlo
Kontakt:

Legg inn av austavla » man mar 24, 2008 18:22

Hei.
Eg har også ein 73 mod. Denne gjekk gjennom Eu kontrollen i år uten anmerkning.
Røde blinklys bak

Mvh
Audun

Brukeravatar
tomgulla
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av tomgulla » man mar 24, 2008 19:09

4Takt skrev:Kan du ikke like godt poste en beskrivelse, sikkert mange som trenger hjelp med dette!
Når det gjelder blinklysene kan du bygge om lyktene foran med å sette inn hvite parkeringslyspærer i fronten/grillen, kutte ledningen til oransje kjørelysene (park lysene) slik at det kun får hvite parkeringslys og oransje blinklys som fungerer foran. Bak monterer du blinklys inn i ryggelysene, her er det en del jobb å gjøre.

Det enkleste er å ta ledningen som går til bremselys/blinklys og flytte over til ryggelyset (mål deg frem med prøvelampe), sett inn oransje lyspære i ryggelys holderen. Deretter må du kutte den hvite ledningen på bryteren på bremsepedalen og strekke ny ledning ut fra den hvite som kommer fra bryteren (som du kutter) og bak til bremselysene. Du kan også bruke ledningen som allerede ligger til ryggelysene. Da kan du f.eks strekke ledning fra br.bryteren og ned i dørken (fører siden), her finner du ledningsnettet for bakover på bilen. Kutt den lysegrønne ledningen som går til ryggelysene (sett bilen i revers og sjekk med en prøvelampe før du kutter, fargen på ledningen kan varriere) og kobl ledningen fra br. bryteren inn på den grønn som går bakover. (da kan du benytte ledningene som gikk til ryggelysene)
Tom
- 1980 Corvette C3, sort
- 1980 Corvette C3, gul

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av C3 » man mar 24, 2008 20:09

Hei,
Fikk min godkjent med de originale røde baklampene, men måtte sette på orange sidelamper bak ( de foran passer bak )
Jeg har ett sett brukte originale baklamper du kan få kjøpt eller lånt, i disse kan du ev sette orange pærer i ryggelysene.

Brukeravatar
VS
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av VS » man mar 24, 2008 21:22

:D Jeg prøver og vise bilen så for vi se åsen det går, De på tilsynet på Jessheim går for og være greie.
C3 mye skal du ha for de lampene du har og er de fine? :mrgreen:
Are

Svar