Mitt langdryge motorprosjekt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » søn aug 07, 2011 13:34

Det er greit å se om ting og tang passer før man ferdigmonterer. Eksosmanifolden på høyre side (se bilde under) passer svært bra, men på venstre side tok den nedre flensen inn i en støpevorte helt nederst ved bunnpanna. Selv om dette er, etter min målestokk dyre manifolder, ser jeg at det blir noe slipearbeid innvendig for å få tilpasset de til toppene. Jeg skal komme tilbake til dette senere.

Manifoldene jeg skal bruke er "PATRIOT Tight Tuck Ceramic Coated". Jeg kjøpte disse for noen år siden hos Corvette Central som en del av et komplett Magna Flow eksosanlegg. Dette anlegget har ligget på ”kjekt å ha hylla” mi og godgjort seg i påvente av noen skulle får brukt for det.

Bilde

Her er litt info:
http://www.corvettecentralexhaust.com/p ... e_dual.php
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... 5Z5Z5GBFEQ
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050G#

Arne

Brukeravatar
jesper89
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av jesper89 » tir aug 09, 2011 22:12

følgte braketten du monterte til gasswiren med gasseren eller er det noe du har satt på selv?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir aug 09, 2011 23:46

jesper89 skrev:følgte braketten du monterte til gasswiren med gasseren eller er det noe du har satt på selv?
Ja, jeg setter på det meste selv :lol: :lol: .... Dette er en uoriginal gasswire brakett som jeg kjøpte for noen år siden fra SKIP WHITE (E-Bay). Den er en kopi av Holley sin brakett og må kjøpes separat. Jeg regner med at du får tak i tilsvarende brakett hos SUMMIT eller JEGS. Braketten er ikke tilpasset og montert ennå, så jeg vet ikke hvor godt den passer. Den ser i alle fall fin ut! :D ... Vi får se hva som blir løsningen. Jeg skal komme tilbake med detaljer litt senere.

http://www.skipwhiteperformance.com/lis ... ?Product=L

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/THROTTLE ... ccessories

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons aug 10, 2011 22:25

Litt om valg av forgasser.

Manifolden jeg har valgt er for ”Square Bore” forgasser, dvs like store spjeld (eller omtrent like). Dette betyr at jeg ikke kan bruke original forgasser som er ”Spread Bore”. De store sekundærspjeldene vil ta bort i manifolden og det er for lite gods til å lage plass. Dersom du ønsker å bruke din originale forgasser og luftfilter, må du velge en manifold som passer til ”Spread Bore”, hull til mekanisk choke (avhengig av årsmodell), eventuelt EGR og den må være lavere den min for å få plass under panseret.

Edelbrock Performer EPS Vortec, p/n 27164

Bilde

Arbeidsleder Paal hadde et sterkt ord med i laget når det gjaldt valg av forgasser. Han har en GMPP ZZ383 som han har prøvd flere forgassere på. Min og Paal sin motor har mye til felles så det ville jo være en god rettesnor. Han har kommet til at Holley Street Avenger 770 p/n 0-80770 passer best. Jeg syntes den var litt i største laget og ville gå for en 670, men ga etter hvert etter for overmakta :D .

http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp

http://www.holley.com/0-80770.asp

..... og her er bruksanvisningen:
http://www.holley.com/data/Products/Tec ... -3rev3.pdf

Bilde

Arne

Brukeravatar
jesper89
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av jesper89 » fre aug 12, 2011 20:17

hvor mye måtte du gi for holley gasseren?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør aug 13, 2011 03:42

jesper89 skrev:hvor mye måtte du gi for holley gasseren?
Jeg vet ikke hva prisen er for en Street Avenger 770 (p/n 0-80770) hos forhandler her i Norge, men den koster rundt 400usd i USA. Det vil si at den vil koste deg noe under 4000NOK totalt med moms og frakt (sjøfrakt hos JetCarrier) for å få den hjem til Norge. Jeg har kjøpt min forgasser på E-Bay.

http://motors.shop.ebay.com/i.html?_fro ... 70&_sacat=

Summit er også grei å handle med.

http://www.summitracing.com/search/?key ... 0770&dds=1

Jeg brukte min adresse i NJ som jeg har opprettet hos JetCarrier og fikk den sendt som sjøfrakt til Norge.

http://www.jetcarrier.com/

Sjøfrakt vil ta 4 - 5 uker etter at forgasseren er ankommet NJ. Bruker du flyfrakt koster det noe mer, men da tar det bare rundt en uke.

Arne

kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bømlo
Kontakt:

Legg inn av kjeholm » fre okt 14, 2011 23:25

Hei Arne , lenge siden jeg har sett noe på denne tråden , har du satt inn motoren ? det var fint å følge deg , jeg skal nå til med en 350 som jeg har stående tenkte å bygge den mild da det er en 2 bolt , blokka ser grei ut og ingen sunlig slitasje i sylindrer , må skifte veiva samt stempler og cam , har du en annbefaling på rundt 360 hp..... :D

Kjell

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » lør okt 15, 2011 00:08

Hei, Arne,
Ting skal ta tid ,
Men og gå fra, t,sjorte, til parkas, er kansje og overdrive :lol: :lol:
Pinnen

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn okt 16, 2011 21:22

Hei igjen Kjell og Trond ....og alle andre Vette-venner... jeg "rømte" til Spania og ble der en hel måned i høst da det regnet på det meste her på berget. God mat, drikke og fint vær, hva mer kan man forlange! Jeg hadde, som jeg nevnte tidligere i denne tråden, gått tom for spanske sigarer. så det var på tide fylle opp lagret igjen :D ..... Da jeg kom hjem havnet jeg rett opp i valgkampen ..... og det blir fire nye år i kommunestyret for femte gangen på rad :roll: ... Mitt langdryge motorprosjekt er og blir langdrygt :lol: :lol: ... Jeg skal fortsette å skrive innen kort når det hele roer seg litt .... ila neste uke .... håper jeg.....

Bilde

Arne
Sist redigert av arneoe den man okt 17, 2011 07:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Legg inn av stigaa » søn okt 16, 2011 21:42

Har handlet masse hos Skipwhite og er veldig fornøyd med servicen deres, sender raskt etter varen er betalt. de har masse fin Bling og veldig billig

arneoe skrev:
jesper89 skrev:følgte braketten du monterte til gasswiren med gasseren eller er det noe du har satt på selv?
Ja, jeg setter på det meste selv :lol: :lol: .... Dette er en uoriginal gasswire brakett som jeg kjøpte for noen år siden fra SKIP WHITE (E-Bay). Den er en kopi av Holley sin brakett og må kjøpes separat. Jeg regner med at du får tak i tilsvarende brakett hos SUMMIT eller JEGS. Braketten er ikke tilpasset og montert ennå, så jeg vet ikke hvor godt den passer. Den ser i alle fall fin ut! :D ... Vi får se hva som blir løsningen. Jeg skal komme tilbake med detaljer litt senere.

http://www.skipwhiteperformance.com/lis ... ?Product=L

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/THROTTLE ... ccessories

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn nov 06, 2011 22:25

Som sikker mange har observert har jeg skrevet litt i ”hytt og pine”, her på forumet, om bruken av MSD-bokser og jeg følte at det var nødvendig å ta et dypdykk inn i teori og praksis. Jeg tok derfor med meg teknisk litteratur fra Norge og tilbrakte mange timer ved bassengkanten for å finne ut hva man kan forvente seg av en MSD-boks sammen med C3 HEI. Som dere ser, bærer boka preg av å være brukt; flekkene er stort sett fra spansk Cava, jordbær og sigarer :lol: . Denne kombinasjonen kan virkelig anbefales! Så her er mitt ”vitenskapelige” utgangspunkt:

Bilde

Boka er lettlest og gir en god oversikt over hva som finnes for de fleste applikasjoner. Den er noe summarisk og innholder svært lite tekniske løsninger. Dette til tross tar jeg utgangspunktet i hva som finnes her i mine neste innlegg om MSD.

Arne
Sist redigert av arneoe den tir nov 08, 2011 07:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man nov 07, 2011 23:35

MSD 6AL #6420 er den aller mest kjente MSD-boksen gjennom svært mange år og har blitt forbildet for mange mer eller mindre vellykkede kopier. Den gamle #6420 er bygget opp med analoge kretser som har flere funksjonsmessige begrensinger sammenliknet med de nye digitale løsningene. #6420 er en 6A-serie med turtallsperre (6AL). Bokstaven ”L ”står for limiter og turtall-sperren settes med løse moduler som kan skiftes etter behov. MSD har sluttet å produsere #6420 og prisene på e-Bay er nå svært lave. Selv om dette er en gammel modell, vil den fortsatt være mer enn god nok for de fleste motorer..

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons nov 09, 2011 11:11

MSD = Multi Spark Discharge? … hvem vet.... det er jo lov å prøve seg :lol:

Hva er det som gjør MSD-6AL –boksen så spesiell?

Vel når man sammenlikner med tradisjonell induktiv tenning, tilsvarende GM sin HEI, er 6AL en kapasitiv tenning. Eller som MSD betegner den, en CD (Capasitive Discharge) tenning.

MSD-6AL har en innebygget inverter (se tegningen) som lader opp en kondensator (derav kapasitiv tenning) til 400 – 500V. Utladningspulsene transformeres til 20-30kV gjennom coilen. Jeg ser at man operere med for HEI og MSD-bokser med en ugangspenning på 50-60kV, noe jeg ser på som "reklame"-påstander og har vel ikke sin rot i virkeligheten. Det er jo bare å hekte et scope og måle, dersom du vil vite sannheten :lol: :lol: . En CD-tenning vil i prinsippet virke godt langt over 7000rpm. Pga en CD-gnist har en svært kort varighet, må dette kompenseres for med 3 gnister i rekkefølge under 3000rpm for at motoren ikke skal fuske på lavt turtall.

CD sitt inverter-prinsippvises i denne kretsen:

Bilde

GM HEI:
Sett litt forenklet på det, vil GM HEI, som en induktiv tenning, lade opp (12 - 14V) coilens magnetiske felt når stiftene er lukket. Feltet brytes ned, med påfølgende gnist over tennpluggen, når stiften åpnes. Den resulterende spenningen over tennpluggen blir langt lavere hos en GM HEI (15 - 20kV) enn hos en CD-tenning. En GM HEI styres elektronisk via et HALL-element i stedet for stifter, men er fortsatt en induktiv tenning. Tenningssystemene vi finner på vanlige biler er i brorparten induktive, selv om elektronikken har bidratt til nye og spennende funksjoner for bedre ytelse. Det som kjennetegner en induktiv tenning, er at coilens induktans (motstand) øker med turtallet og spenningen faller tilsvarende. I praksis har dette ingen eller liten betyding for en GM HEI under 7000rpm.

Arne

(teksten er endret )
Sist redigert av arneoe den tor nov 10, 2011 11:37, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor nov 10, 2011 11:31

Jeg har fått tilbakemelding fra min arbeidsleder Paal, som sier at det siste innlegget mitt var helt greskt! :lol: :lol: .... eg ber om årsak ... og jeg har gjort nytt et helhjertelig forsøk på å gjøre det noe mer forståelig.

Tar gjerne i mot kommentarer :D ...

Arne

67camaro
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av 67camaro » tor nov 10, 2011 12:07

Bra skrevet Arne.
Hva med plugger når en går til en slik avansert tenning ( CD) skal de være varmere, kaldere, større plugg gap eller mindre?? og hva er forskjellen på alle de avanserte materialene og utformingene som i dag finne til en stakkars chevy motor :?: :?: :?:

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable