Mitt langdryge motorprosjekt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » lør jul 02, 2011 19:34

Litt om vippearmer.
For Small Block (SB) generasjon 1 er det to forskjellige vippearmetyper som er lett å forveksle. Vi snakker om selvsentrerende eller styrte vippearmer. På bildet under til venstre vises en selvsentrerende vippearm. Den gjenkjennes ved at det er kanter på sidene rullen som får vippearmen til å ligge an på toppen av ventilstammen.

Bilde

Vippearmene som styres av ventilstenger som går gjennom føringsplater (se bildet under) er den andre typen. NB! Selvsentrerende vippearmer kan ikke kombineres med disse føringsplatene. Gjør du det vil et motorhavari være høyst sannsynlig.

Bilde

Vippearmboltene er presstilpasset i standardtopper og er normalt 3/8” bolter. For oppsett med føringsplater (se bildet over) for ventilstenger brukes skrudde bolter (se bildet under) og vippearmhullet kan være 3/8” eller 7/16”. For de fleste milde motoroppsett er 3/8” greit nok. På bilde under er den midtre vippearmbolten 3/8” og den underste 7/16”.

Bilde

Arne
Sist redigert av arneoe den lør jul 02, 2011 22:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jul 02, 2011 22:21

…. litt mer om vippearmer.
Standard vippearmer, som er av presset stål er en enkel, lett og genial konstruksjon, men har sine klare begrensninger. Bytter du til en kam med totalt løft mer enn ½” (12,7 mm) er det lite trolig at de kan brukes. Skal du ha retrofit rullekam vil påkjenningene kunne bli for store slik at de flekser det kan oppstå brudd ved høye turtall. Bildet under viser CompCams sine standard vipper. Høyt sannsynelig er disse en god del bedre enn GM sine vipper og tåler høyere løft.

Bilde

På bildet under vises stålvipper med rulletupp. Dette er CompCams sin velprøvde Magnum-type vippearmer, som framstår som en gjennomsolid konstruksjon og passer godt for de fleste milde motoroppsett, også med rullekam.

Bilde

Stål rullevipper med vippelager er ennå et steg framover, men tar mer plass enn vippearmene over. Dette betyr at man skal være oppmerksom på at ikke alle toppdeksler passer.

Bilde

Ennå mer plasskrevende er aluminium rullevipper, noe vi skal se senere i denne tråden, når jeg skulle sette sammen min egen motor. Aluminium-vipper har ingen eller liten vektforskjell fra stål-vipper og er nok ikke fullt så solide som de som er laget av stål. Dette til tross ser de meget fine ut og fungerer bra så lenge du har plass i forhold til toppdeksel og eventuelt senterbolter på den nye typen toppdeksler (fra 1986)

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jul 02, 2011 23:43

Så tilbake til motorprosjektet.
Toppene er på plass med korrekt moment og det hele ser svært bra ut! Flere spanske sigarer går opp i røyk og jeg koser meg uten å stresse. Det er jo jeg selv som bestemmer farten og jeg ønsker at dette prosjektet skal bli langdrygt. :lol: :lol:

Bilde

Mens jeg venter på CompCams Magnum 7.400" ventilstenger skal ankomme fra USA tok jeg en liten titt i "kjekt_å_ha_hylla mi" for å se hva som fantes av vippearmer.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Aluminiumvippene så unektelig bra ut, men under toppdekselet er de ikke synbare ..... så da så ...

Bilde

Toppdekslene ja de må jo prøves. Men den gikk ikke! Toppdekslene mine, som jeg hadde lagt så mye arbeid i for å få på oljepåfyllingslokk, ble for smale. Det var flere millimeter for trangt i bakkant......

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man jul 04, 2011 00:35

Justering av innsugsventiler.
Ny støtstenger er på plass og det er klart for justering av ventiler. Det er flere måter å justere ventiler på, men dette er hvordan jeg gjør det. Jeg starter med alle innsugsventiler i rekkefølgen sylinder 1, 3, 5, 7, 8, 6, 4, og 2. Veiva skal dreies medurs. Innsugsventilene justeres når innsug står helt lukket (innsugsløfteren står i bunnstilling) og eksos starter å åpne (eksosløfteren går oppover). Da er da ligger løfteren i bakkant av innsug-kamloben. Justeres til det er ingen slakk i støtstangen. Det vil si når du vrir støtstangen mellom tommel og pekefinger inntil du kjenner litt motstand. Det er ikke mye som skal til. Når slakken er borte juster ¾ omdreining. Dette gjelder 3/8” vippearmbolt (som de fleste har). 7/16” bolter justeres ½ omdreining.

Bilde

Jeg velger å måle gjengepartiet på alle vippearmboltene på innsug, for å være sikker på justeringene er omtrent det samme på alle vippearmene. Det er fort gjort å skru for langt. Skal du omjustere må du vente 1 til 2 minutter, avhengig hvor mye olje det er i løfterene, slik at fjøra inne i løfteren skal kunne resette seg.

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man jul 04, 2011 19:01

…. Ventiljustering fortsettelse.
Eksosventilene justeres på samme måte som for innsug.

Justeringspunktet for eksos finner du på følgende måte:
Med eksos- og innsug-ventil lukket (begge løftere i bunn), drei motoren forsiktig medurs til innsug åpner. Drei videre til innsug er nesten fullt åpen (innsug løfteren står litt før topp).

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir jul 05, 2011 14:38

Første priming av (olje) motoren.
Etter ventiljustering er alt klart for å kjøre olje gjennom motoren. Innsuget er ennå ikke montert og man får god oversikt ned i ”oljetrauet” (fritt oversatt :lol: ). Olje ja, i min lille verden er det bare mineralolje som gjelder for innkjøring av denne typen motorer. Hadde jeg hatt vanlige hydrauliske løftere ville jeg være litt fristet til å helle litt sink-tilsetning av bare rein overtro. For å være helt ærlig, tror jeg hadde kommet godt ut av det uten ”Lurium”. Men nå er det rullekam som gjelder og da trengs det ikke tilsetninger av noe slag. Skal du ha oljetrykk raskt, lønner det absolutt å fylle oljefilteret med olje og få det på plass først. Jeg fyller bare et par liter for kunne dekke oljesilen. Resten heller jeg på når motoren er på plass i bilen.

BILTEMA 10W-40 er bra olje for dette formålet.

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons jul 06, 2011 07:03

Oil Priming Tool er et særs nødvendig verktøy for å få olje gjennom hele motoren på en sikker og enkel måte. Melling PT13 får du kjøpt hos Summit for 75USD.

Bilde

Kjør drillen på lav hastighet. Du merker fort at oljetrykket kommer. Stopp drillen og drei motoren med klokka ¾ omdreining. Gjenta dette til at du ser at oljen kommer ut oljehullene på vippearmene. Sjekk at alle vippearmene får olje.

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jul 09, 2011 11:34

Så det var tid for å montere innsug. Jeg skal denne gangen bruke et EDELBROCK 27164

Bilde

Bilde

Dette er et EPS-innsug med Vortec kanaler og 8-bolt innfesting.

Bilde

Valget ble gjort for flere år siden og er en mellomløsning jeg hadde tenkt å prøve basert på begrenset plass under panseret og EDELBROCK sitt reklameprospekt med lovnad forbedret dreiemoment.

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jul 09, 2011 23:47

Innsuget hadde kanaler som ikke var spesielt bra. Heldigvis er godt med gods, slik at det var ingen fare med å gjøre en liten frese-jobb.

Bilde

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jul 10, 2011 14:29

Manifolden er nå ferdig forberedt med tempgiver (1/2" NPT) på høyre side. I framkant (lav temp) og til venstre (høy temp) tempbrytere for el-vifter. El-koblingen som også omfatter A/C kommer jeg tilbake til senere. Den til vestre måtte jeg borre og gjenge opp, mens den i framkant behøvde jeg bare å borre opp for å få plass til bryteren. Begge de sistnevnte er 3/8" NPT. Hullene i sylindertoppene skal jeg ikke bruke og de blir blendet med plugger. Det nye termostathuset er svingbart og noe høyere en standard GM. Jeg har gjort dette for å få god plass til tempgiveren.

Bilde

Arne

Brukeravatar
Mats
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av Mats » søn jul 10, 2011 17:26

Fantastisk 8) For en V8er du har :D :D
Mats :D
1980 Corvette Black in black

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jul 10, 2011 18:36

Det er hyggelig at du liker motoren min Mats. :D

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jul 10, 2011 19:15

Manifoldpakningene jeg bruker er Fel-Pro 1255. De er hele 0.120” tykke og er nå godt tilpasset (med smergel og skalpell) toppene. Jeg har prøvemontert flere andre tynnere pakninger, men fant ut at denne tykke pakningen passet best. Jeg la først et tynt lag med pakningssement rundt alle kanalene. Jeg ventet ca. 20 minutter før jeg ”limte” pakningene fast til toppene. For å hold pakningene på plass brukte jeg boltene som vist på bildene.

Bilde

Vannkanalene får litt ekstra med pakningssement.

Bilde

Arne

pog
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av pog » søn jul 10, 2011 20:08

Det er ikke bare Mats som liker dette Arne :D :D
arneoe skrev:Det er hyggelig at du liker motoren min Mats. :D

Arne
Per

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn jul 10, 2011 20:13

Ja da var det dobbelt hyggelig Per! :D ..... jeg har veldig mye mer jeg kan skrive om dersom dere ønsker det. Har jeg lagt meg på et passe nivå? Mer teknisk eller eller mindre detaljert?

Arne

Svar