Mitt langdryge motorprosjekt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » søn jul 13, 2014 19:39

Runex skrev:OM er 3.36 ja ref tabell : http://corvettec3.ca/axle.htm

Hva skal du ha inn i stedet for denne ?
viewtopic.php?f=24&t=5173&start=255

Jeg skal sette inn en 3:55, som jeg har hatt liggende i flere år, men har ikke fått rotet meg til å få den montert før nå. :oops:

Bilde

Arne

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » man jul 14, 2014 19:45

Det burde jeg jo sett, men husker ikke å ha sett den på kjekt å ha hylla di :lol:
Rune G

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir jul 15, 2014 12:41

Ja der kan du se Rune, du så ikke diffen sist gang du var hos meg. :lol: .... Når sant skal være sant, hadde jeg forflyttet diffen ut i garasjen i våres i påvente av jeg skulle få ut den berømte fingeren. Stikker du innom i sommer? Jeg blir vel mye i garasjen fram til midten av august. Det er veldig mye ugjort som venter på meg .....

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir jul 15, 2014 22:31

Nok en god dag i garasjen. Ingen stressjobbing her nei, bare mitt eget komfortable tempo. :D Mange pauser med et «passe» innhugg i en kasse med spanske sigarer. Det er godt jeg sluttet å røyke for mer enn 30 år siden. :lol: :lol: Jeg koser meg i sommervarmen, «grava» sval og god å være i selv med overall.
Da var «diffen» hengt opp, enkelt og grei jobb. Muskegon Brake HD baklokk er solid men veier noe mer enn GM sitt originale:
Bilde

Flensene mot spindelen på T/A-ene var ikke spesielt bra og har bestilt nye pluss festebolter fra Ecklers. Håper det går raskt å få levert varene, jeg krysser fingerne.
Bilde

Gjengeparti (Biltema) for lambda-sonde er sveiset inn og blendet. Billig anordning dersom man skal se om forgasseren funker. Anbefales!
Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man jul 21, 2014 14:39

Bestilte delene på Eckler's sent på onsdag kveld den 16de. Torsdag var bestillingen merket "Backorder" .... restordre WTF! ... Skrev sporenstreks til Eckler's og ga utrykk for at jeg ikke var villig til å vente særlig lenge ... det stod jo "In Stock" på nettet. Det kom raskt svar delene var sendt. Og i dag mandag den 21de ved 2tiden kom DHL-bilen med pakka! Frakten kostet 76USD, men vel betale moms for deleprisen senere. Dette er vel like raskt som å få delene levert innlands? Klar til å jobbe videre i ettermiddag ...:D :D

Det hører til historien at jeg tok kontakt med Phonix US Cars i Tønsberg for å høre om de hadde drivaksler. Det hadde de og for en tusenlapp kunne jeg få en dersom jeg plukket den ned selv. Jeg sa jeg skulle ringe dersom jeg ble helt i beita. I stedet søkte jeg opp delene på E-bay og bestilte 2 stk "Used Parts" for 80 USD. La de inn på flyfrakt hos JetCarrier, men rettet det til sjø-frakt da jeg så at det gikk fortere enn beregnet fra Eckler's. Så da blir det vel at de blir lagt i "kjekt_å_ha_hylla" mi. Er det noen som trenger 2 stk drivakselflenser? .... og en 3.36 kardang??

Arne

RJO
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Follo
Kontakt:

Legg inn av RJO » man jul 21, 2014 21:55

arneoe skrev:Bestilte delene på Eckler's sent på onsdag kveld den 16de. Torsdag var bestillingen merket "Backorder" .... restordre WTF! ... Skrev sporenstreks til Eckler's og ga utrykk for at jeg ikke var villig til å vente særlig lenge ... det stod jo "In Stock" på nettet. Det kom raskt svar delene var sendt. Og i dag mandag den 21de ved 2tiden kom DHL-bilen med pakka! Frakten kostet 76USD, men vel betale moms for deleprisen senere. Dette er vel like raskt som å få delene levert innlands? Klar til å jobbe videre i ettermiddag ...:D :D

Det hører til historien at jeg tok kontakt med Phonix US Cars i Tønsberg for å høre om de hadde drivaksler. Det hadde de og for en tusenlapp kunne jeg få en dersom jeg plukket den ned selv. Jeg sa jeg skulle ringe dersom jeg ble helt i beita. I stedet søkte jeg opp delene på E-bay og bestilte 2 stk "Used Parts" for 80 USD. La de inn på flyfrakt hos JetCarrier, men rettet det til sjø-frakt da jeg så at det gikk fortere enn beregnet fra Eckler's. Så da blir det vel at de blir lagt i "kjekt_å_ha_hylla" mi. Er det noen som trenger 2 stk drivakselflenser? .... og en 3.36 kardang??

Arne
Jeg også har bestilt deler hos ekclers den siste tiden. Meget fornøyd med rask levering:)

Er kardangen din i bra stand? Min er ikke det, uler og slakk i stubakslingene. Har ikke tid til ovehaling nå, men et bytte skulle jeg ha fått tid til. Mye skal du ha for den?

Rune

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir jul 22, 2014 13:59

Er kardangen din i bra stand? Min er ikke det, uler og slakk i stubakslingene. Har ikke tid til ovehaling nå, men et bytte skulle jeg ha fått tid til. Mye skal du ha for den?
Den funker helt ok uten noe form for ulyd. Tett i utgående og inngående aksler. Det er noe slakk i stubaskslingene (venstre grei, høyre litt mer) som er vanlig på en brukt diff. Jeg ville anbefalt nye .... I baklokket for 2,5" fjør (78 - 79) er det innsatt en uoriginal bolt for feste av fjør, men du kan jo bruke ditt gamle. Det var oljelekkasje ved baklokket ... tror det er pakningen. Det ser vi når vi åpner opp diffen, den ligger klar på gulvet i verkstedet mitt i Vestfossen, 5km fra Hokksund. Tenkte meg 5000NOK. Du kan ringe dersom du er interessert.

Arne
Sist redigert av arneoe den lør aug 02, 2014 01:14, redigert 1 gang totalt.

Guppi
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Klepp stasjon-Rogaland
Kontakt:

Legg inn av Guppi » tor jul 31, 2014 18:46

Hvordan er deleprisene i USA i forhold til Norge?
-80' Corvette C3

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør aug 02, 2014 00:26

Guppi skrev:Hvordan er deleprisene i USA i forhold til Norge?
Prisene i USA er ofte vesentlig billigere i utgangspunktet, men det tilkommer frakt og momskostnader. En grei tommelfingerregel er å gange dollarprisen med 10 for å beregne hva delen kommer til å koste deg. Eckler's benytter DHL som transportør og prisene blir ofte dyrere enn nødvendig.... men delene er som regel levert 4 - 7 dager etter bestilling... ganske imponerende vil jeg si... Jeg bruker i de fleste tilfeller JetCarrier/sjøfrakt når jeg kjøper deler fra USA. Hva tilsvarende deler ville koste i Norge er jeg noe usikker på, men billigere blir de nok ikke. :D

Arne

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » lør aug 02, 2014 09:10

Arne, du ganger vel ikke dollaren med 10 vel. Jeg ville sagt at dollaren er 10 kr......eller.....?
Alt er mulig til det motsatte er bevist.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør aug 02, 2014 12:23

s-kongen skrev:Arne, du ganger vel ikke dollaren med 10 vel. Jeg ville sagt at dollaren er 10 kr......eller.....?
Du kan vel ha rett i det Stein. :D ... Det jeg mente å si, var at det er greit å gå ut i fra deleprisen angitt i dollar og gange den med 10 for å få fram hva den koster deg i norske kroner. Erfaringsmessig kan man spare noe penger med å velge JetCarrier/sjø, men da tar det rundt 4 uker før man får delene.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør aug 02, 2014 12:48

Å bytte kryss på «Half Shafts» viste seg å være en utfordring uten spesialverktøy. Det skulle ikke mye til for å ødelegge flensene. Når flensene bøyes vil krysset klemme og man kommer inn i en ond sirkel …. alt sitter børr fast.
Bilde

Bilde

Bilde

Her er verktøyet jeg bruker:
http://www.volvette.com/
http://www.volvette.com/tools/TL30.html
Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn aug 17, 2014 23:50

På tide å få opp plastikk-fjøra, som jeg kjøpte fra Ecklers for en tid tilbake. Dette er en TRW 340lbs for 78 -79 baklokk med 2,5 tommer fjør. Takk og pris sjekket jeg delene lang tid i forvegen og fant ut at det var lagt ved feil typer festebolter for fjøra. Settet var for 2,25 tommer fjør og festeboltene passet naturligvis ikke. Så jeg kjøpte bolter for 78/79 baklokket samt to 10 tommer fjørbolter .... jeg var litt usikker på om de 7,25 tommer boltene som fulgte med i settet skulle bli for korte.

http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1979.html

Bilde

Bilde

Det er mange forskjellige meninger og erfaringer med plastikk-fjører når det gjelder lengden på boltene for å få den rette høyden på bakenden. Jeg er mer opptatt av gode kjøreegenskaper enn tøft utseende, så lavere enn 1 tomme fra standard høyde er ikke målet.
Her er mitt utvalg av bolter. Den minste er standard C3-bolt. Den mellomste er 7,25 tommer og den lengste er 10.
Bilde

Var litt i tvil om hvilke bolter jeg skulle bruke, men tenkte jeg skulle prøve 7,25-boltene først.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn sep 14, 2014 21:23

Fjøra kom på plass før vi reiste til Spania, men tiden ble litt knapp for å publisere bildene. Er tilbake med ny forsyning av spanske sigarer, så nå er jeg klar igjen. I alle fall her er bildene:

Bilde

Bilde

Legg merke til bolten og fjøra. Med boltene som fulgte med settet er det ingen problemer med at fjøra eller bolten tar bort i dekk/felg. Bildet viser 255/60x15 på standard 8" alufelg. Jeg synes bilen er litt høy, men etter hva som det står i bruksanvisningen setter gummiputene seg ca 1/2" etter noe tids bruk. Vi får se, kan hende prøver jeg 8" bolter.... 10" blir nok litt lavt for meg.... Støtdemperene bak er Bilstein Sport. Jeg satt på VB&P-alu-skiver over traversputene, for å mer stabil bakstilling .... ser at mange bruker disse skivene, men jeg vet ikke om det virker. :lol:

Bilde

Jeg har sett med skrekk og gru at flere C3er har masse rust på ramma. Når jeg fikk med kardangen så jeg at bjelkene hadde et rødbrunt belegg. Overraskelsen ble stor da jeg fikk fjernet belegget….. det var bare rødbrun ørkensand og under var det bart metall uten en eneste rustflekk. Min C3 var registrert med Florida-skilter og jeg kjøpte den fra Nevada. Etter det jeg nå ser har den nok ikke vært utsatt for særlig mye snø, salt og regnvær, men allikevel har sol og varme også sin pris over tid. Alle gummiforinger bak var «råtne» og måtte skiftes.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor okt 23, 2014 23:31

Under montering av grenrør fikk jeg ødelagt en tennplugg. Det satt AC Delco R45TS på 882-toppene mine. Stein (S-Kongen) hadde et sett R44TS liggende og jeg var heldig å få «låne» disse til jeg fikk kjøpt meg nye. Fant NOS R45TS på E-Bay og etter bare en snau uke var tennpluggene i postkassen. Jeg fikk meg en stor overraskelse at det var svært stor forskjell på lengden. «Nesten like» og «like» var absolutt ikke like. Det er trangt om plassen under grenrørene så lengden på tennpluggene er svært viktig.

Pluggen til venstre er R45TS (NOS), den midtre er R45TS (Ecklers) og den til høyre er R44TS (Ecklers). Stor forskjell på lengden:

Bilde

Pluggen til venstre er R44TS (svært trangt) og R45TS til høyre (brukbar plass):
Bilde

NOS (gamle deler) R45TS montert med brukbar avstand til grenrøret:
Bilde

Arne

Svar