Diagnoseverktøy for C5 ( og C6 )

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Diagnoseverktøy for C5 ( og C6 )

Legg inn av C5_2000 » tor feb 28, 2019 12:46

Siden jeg kjøpt min C5 for 3 1/2 år siden har jeg prøvd å komme til bunns i bilens hemmeligheter , spesiellt mhp elektronikk og feilsøking . Er man litt ekstra glad i data blir det også lettere å komme til bunns på dette området :D
Når C5 kom på markedet var det Windows Xp som gjaldt og det begynner å begynner å bli dårlig med fungerende XP pc'er tilgjengelig . Skriver derfor noen ord om hvordan dette kan løses

I tillegg til måleinstrumenter og oscillioscope bruker jeg Tech 2 , Tech2Win vha VX DIAG NANO og HP tuner .

Tech2 er egen håndterminal og Tech2win er Tech 2 software kjørt på en pc .

HP Tuner brukes av meg stort sett kun for feilsøking men kan også brukes for tuning av PCM ,en

Legger inn litt bilder under for info til de som måtte være interessert
Sist redigert av C5_2000 den tor feb 28, 2019 14:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Re: Diagnoseverktøy for C5 ( og C6 )

Legg inn av C5_2000 » tor feb 28, 2019 13:50

Tech 2 :

Veldig bra diagnose og feilsøkings apparat som hele GM's servicemanual er bygd opp rundt.
En kodeleser når ikke en Tech 2 opp til knærne i funksjonalitet .
Man kan lese alle inn og utgangssignaler på alle modulene på seriedatabusse direkte .
Man kan vha Special Functions mot de ulike moduler tvangskjøre på releer , programmere RPO'er , teste mange andre signaler , lagre snapshot(trender ) ved feilkoder etc .

F.eks har man mistanke om lekk evt tett injektor kan man sjekke dette vha Tech2 og et manometer koblet til fuelrailen
Tech 2 og fuelinjector test.jpg
Her er oversikt over modulene som BCM'en kommuniserer med
Tech 2 BCM moduler.jpg
Har man feil på en av de to tankmålerne er dette et kjekt bilde å ha fremme på Tech 2'en
Tech 2 bilde fuel signaler.jpg
Går motor unormalt er det nyttig å sjekke Fueltrim verdiene
tech 2 fuel trim.jpg
Sjekk av Cluster indikatorer , lamper etc
tech 2 cluster spesial functions.jpg
Fungerer ikke setet som det skal , kan alle funksjoner kjøres vha Tech 2
Tech 2 spesial functions sete.jpg
Har man en feilkode som kommer og går kan man kjøre bilen med Tech 2 til koblet og konfigurere Tech 2 til å starte logging når feilkode kommer
tech 2 snapshot graf.jpg
tech 2 snapshot meny.jpg
tech 2 snapshot trigger.jpg
Har man feiltenning kan info hentes frem på flere bilder
tech 2 misfire grafikk.jpg
Man kan bruke program som heter TIS2000 for å kommunisere direkte via Tech 2 'en mot bilen og "fjernbetjene" Tech 2 fra pc'en
TIS2000 . Man kjører TIS2000 programmet i en virituell pc som kommuniserer med Tech2 vha USB serieadaper
Tech 2  tlkoblet pc.jpg
Tech2 TIS2000 adapter.jpg

Man kan også koble til Tech 2 innomhus til pc'en ved å bruke et eksternt poweradapter .

NB! Dette poweradaperet må ALDRI kobles til Tech2 når denne er tilkoblet bilen .

TIS2000 bilder Tech2 view og snapshot visning
TIS2000  tech2 view.jpg
TIS2000 tech2view snapshot på pc.jpg
2019-02-28_123448.jpg
Beklager rotete plassering av enkelte bilder , men forumsfunksjonaliteten er ganske håpløs å redigere med
Vedlegg
Tech 2 inputs.jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor feb 28, 2019 14:27

Tech2Win .

Dette er software som kjøres på en PC og som har de samme bildene som en Tech 2 .

Tech2Win kommuniser via en VCDIAG VCXNANO boks som monteres i OBD 2 porten på bilen.
Det er også mulig å kjøpe en GM MDI orginalt eller klone og få samme funksjonaliten meg bekjent

Softwaren sliter med å fungere på enkelte nye pc'er med 64 bit , men det fungerer greit på min win10 64bi

pc med VXDIAG VCXNANO
Ny win 10 64bit pc med VXDIAG VCXNANO.jpg
Ny win 10 64bit pc med VXDIAG VCXNANO.jpg (131.82 kiB) Vist 262 ganger
tech2win nr 3.jpg
tech2win nr 5.jpg
tech2win nr 34.jpg

TIS2000 kan kjøres vha VMware XP pc som kommuniserer med bilen vha VCXNANO boken
TIS2000 nr 1.jpg
TIS2000 nr 1.jpg (38.76 kiB) Vist 262 ganger
TIS2000 nr 2.jpg

Denne oppskriften skal fungere

https://www.corvetteforum.com/forums/c6 ... 1596333593

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor feb 28, 2019 14:46

HP Tuner.

Brukes vel primært til tuning av parametre i PCM'en , men også også kjekt ved feilsøking på problemer rundt motorstyringen .
Pakken jeg kjøpte bestod av et editor program som brukes til å tune ymse parametre i motorstyringen . Man kan koble ut alarmer fra PCM'en dersom man ønsker det , endre setpunkter for start av kjølevifter etc.
Dette krever kunnskaper jeg ikke har .
Men jeg har endret fuel cut off for Column Lock fra 2 km/t til 300 km/t så jeg vil aldri få stopp pga dette .
VCM Editor.jpg
Man kan koble på en loggeenhet MVI pro og konfigurere denne vha VCM Scanner programmet slik at man kan logge aktuelle signaler over lengre tid. Start/stopp av loggingen kan gjøres av knapper på logge enheten ved behov og den kan logge opp til 80 minutter med data
HP Tuners MPVI-Pro.jpg
HP Tuners MPVI-Pro.jpg (83.88 kiB) Vist 262 ganger
Brukte denne loggeren for å detektere en feiltenning i fjor på bilen min
Feiltenning trend.jpg
HP Tuner trend etter bytte av kryssbytte av komponenter.jpg
Fungerer også via virituell pc på en Mac .
HP tuner via virituell pc på macair.jpg
Sette opp en HP logge enhet

https://www.youtube.com/watch?v=_nwLvygBVNE

Svar