Feilsøking på tenningssystem

Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 584
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Feilsøking på tenningssystem

Legg inn av C5_2000 » tir nov 06, 2018 20:35

Hadde feiltenning på en sylinder på C5én tidlig i vår som jeg fant ut av vha logging av signalene vha HP Tuner skyldes noe så enkelt at elektroden var bøyd feilaktig av undertegnet slik at gnisten ikke gikk riktig vei tidvis . Etter det ble jeg litt mer nysjerrig på fenomenet feiltenning og det endte opp med en tur på nærbutikken hvor jeg kjøpte et lite kjekt instrument GTC 505 som kan være veldig kjekt og lettvint å bruke ved feilsøking på spenningsignalet som går til pluggene .

Når ECM´en gir tennsignal til Coilens primærspole lades denne spolen opp i noen mS før ECMén åpner primærkretsen og magnetfeltet lades ut i sekundærkretsen som en kilovolt puls og en gnist i pluggen som varer noen mS .

Har man mager blanding , høy ohm i tennplugg kabel, slitt tennplugg, tett fuelinjector vil dette gi en unormalt høy Kv signal på en eller flere sylindere.
Har man lavt fuel trykk , tett fuel filter,fuel pumpe vil dette gjerne sees på mange/alle tennsignalene til pluggene.
Har man får lav Kilovolt til pluggen kan det skyldes delvis kortslutning i plugg/pluggledning.
Har man for kort brennetid på gnisten kan det skyldes svak coil eller feil (f.feks for høy motstand) i primærkretsen.

På GTC 505 holdes proben direkte mot pluggledningen dersom man har høyspent pluggledninger . Har man en nyere bile med COP(CoilOn Plug) hvor 12volt er koblet direkte i tennspolen bytter man til annen probespiss som man holder ned på COP toppen .

I begge tilfeller kan man nå lese av turtallt , Rampetid/Dwelltid , Kilvolt på sekundærspole og brenntid på pluggen direkte på GTC 505 , enten direkte i tall (digitalt) eller som graf/trend .
Man kan da i løpet av få minutter sjekke status på alle sylinderene for å finne evt sylinder(e) som feiltenner.

Da kan man kryssbytte evt coil/pluggledning/plugg for å lokalisere evt feil .
Alternativt sjekke videre i fuelsystemet før man kjøper nye deler .

Meget enkelt instrument å bruke .
Her er noen bilder jeg tok:
gtc_00.jpg
1.ECM lukker kontakt og lader opp primærspole.
2.Dwell/Rampetid
3.Kv for å tenne gnisten
4.Brennetid for gnisten

Kurve/info er hentet her :
https://www.autoserviceprofessional.com ... use?Page=5

Her er også en demo :

https://www.youtube.com/watch?v=qNLZcYwx1Vs
gtc_000.jpg
gtc_000.jpg (41.33 kiB) Vist 189 ganger
gtc_01.jpg
gtc_01.jpg (109.8 kiB) Vist 189 ganger
a
gtc_02.jpg
gtc_02.jpg (88.48 kiB) Vist 189 ganger
gtc_03.jpg
gtc_03.jpg (109.78 kiB) Vist 189 ganger
gtc_04a.jpg
gtc_04a.jpg (59.96 kiB) Vist 189 ganger
gtc_05.jpg
gtc_05.jpg (67.2 kiB) Vist 189 ganger
gtc_06.jpg
gtc_06.jpg (90.13 kiB) Vist 189 ganger

gtc_07.jpg
gtc_07.jpg (115.38 kiB) Vist 189 ganger

Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 4 gjester